Annonse
Ved nærmere kontroll av dette kjøretøyet manglet så å si alt av merking for denne type transport. Foto: Statens vegvesen

Bremsene var reparert med ståltråd

– Dette kjøretøyet var i så dårlig teknisk stand at det ble låst ned i påvente av reparasjoner og omlasting. Forholdet blir anmeldt, opplyser Vegvesenet.

Annonse
Roganytt

Tirsdag kveld og natt til onsdag var Statens vegvesen i sving på Sokn kontrollplass fra 18.00 til 03.00.

Et rumensk vogntog på vei til Karmøy ble stående på Sokn til lasten var omlastet til en mer egnet transportør.

– Transporten var over tre meter bred, noe som tilsier at den må ha dispensasjon for transporten og være fulgt av følgebil, her manglet begge deler, opplyser Statens vegvesen i sin rapport etter kontrollen.

Ved nærmere kontroll av kjøretøyet manglet så å si alt av merking for denne type transport, lastsikringen var dårlig og utstyret som ble brukt til sikring hadde sett sine beste dager, opplyser Vegvesenet.

LES OGSÅ: Fikk ikke kjøre videre med disse i frontruten

I tillegg var bremsene reparert med ståltråd, og kjøretøyet hadde store problemer med luftfjæringen.

– Dette kjøretøyet var i så dårlig teknisk stand at det ble låst ned i påvente av reparasjoner og omlasting. Forholdet blir anmeldt, opplyser Vegvesenet.

Denne transporten og en kollega fikk også 8000 kroner hver i gebyr for manglende Autopass-avtale, i tillegg måtte begge ta en skikkelig rydderunde i frontrutene sine.

– Det hviler et stort ansvar på kjøperne av denne type transport, det billigste alternativet er ikke alltid det beste, skriver Vegvesenet i sin kommentar til kontrollen.

Et kjøretøy lastet med fisk til kontinentet måtte også bli stående til overlastgebyr på 7400 kroner var betalt og kjøretøyet lastet om.

LES OGSÅ: 26.000 kroner i overlastgebyr

Annonse