Annonse
Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

Ble målt til 136 km/t – så fort kunne ikke bilen gå

Bilen måtte prøvekjøres på en flystripe for å finne ut hvor fort den faktisk kunne gå.

Annonse
Roganytt

Da saken var oppe i Jæren tingrett i februar i år, ble en 20 år gammel mann dømt til fengsel i 21 dager. I tillegg mistet han også førerretten for førerkortpliktig motorvogn i 22 måneder og måtte avlegge full førerprøve for å få denne tilbake.

Dette fordi at retten kom til at han hadde kjørt i 136 kilometer i timen i 70-sone på Nordsjøveien i Hå kommune.

Kjøreturen fant sted den 15. juni i fjor, og 20-åringen var på vei fra Bryne til Egersund da han ble stoppet av utrykningspolitiet (UP).

LES OGSÅ: – 3,2 i promille

UP hadde satt opp en laserkontroll og målte farten til 20-åringen på bakskiltet til bilen. 20-åringen erkjente å ha kjørt for fort, men mener at han kun kjørte i 100 kilometer i timen.

Tekniske mangler

Da ankebehandlingen av saken nylig var oppe i Gulating lagmannsrett, la politiinspektør Sigve Espeland ned påstand om at anken forkastes og at 20-åringen ble dømt til å betale 20.000 kroner i saksomkostninger.

I retten ga politiførstebetjenten som utførte lasermålingen forklaring.

Etter hans oppfatning var målingen utført etter gjeldende instruks for bruk av lasermåler.

LES OGSÅ: Kvinne kjørte sønnen (7) til bursdag med 2,49 i promille

Et sentralt spørsmål i saken var om 20-åringens bil rent teknisk kunne oppnå en hastighet på 136 kilometer i timen.

Et vitne som jobber på et bilverksted på Klepp har etter anmodning fra 20-åringen testet bilen. Han forklarte at bilen hadde en del tekniske mangler og at maksimal fart ble målt til 130 kilometer i timen.

Etter at saken ble henvist til anke, anmodet påtalemyndigheten Statens vegvesen i Haugesund om å foreta en ny fartsmåling.

En overingeniør i Vegvesenet uttalte seg i retten som sakkyndig vitne.

Testet på flyplass

Han forklarte at han hadde testet bilen på en rullebane på flyplassen på Karmøy, og redegjorde også fra undersøkelsen av bilens motor.

Dette er en firesylinders dieselmotor med turbo/intercooler og fire spjeld i innsugningsmanifoilen.

LES OGSÅ: Glad kokk råkjørte

Spjeldene reguleres av et stag som styres av motorstyringssystemet. Det er meningen at spjeldene skal åpnes ved økende gasspådrag for at motoren skal gi full effekt.

Den sakkyndige forklarte at i 20-åringens bil var staget brukket av og spjeldene sto i lukket posisjon, og at det måtte brukes verktøy for å få åpnet disse.

Da bilen ble testet med spjeldene i lukket posisjon, oppnådde bilen en hastighet fra 105 til 111 kilometer i timen.

Etter at spjeldene var åpnet manuelt, ble hastigheten forfra målt til 121 kilometer i timen og målt bakfra til 127 til 130 kilometer i timen.

Gulating lagmannsrett kom til at samtlige målinger viser at bilen ikke kan ha kommet opp i 136 kilometer i timen.

LES OGSÅ: Porsche-eier må i fengsel

«Lagmannsretten finner at dette skaper ikke ubetydelig usikkerhet med hensyn til om målingen 15. juni 2016 er riktig», heter det i dommen.

Lagmannsretten kom også til at det ikke har vært «tuklet» med motoren i etterkant av måleresultatet.

Dermed la retten til grunn at straffeutmålingen baseres på at 20-åringen har kjørt i 100 kilometer i timen, som han selv har erkjent, og at han skulle dømmes til en bot på 6500 kroner.

Retten kom også til at hastigheten ikke ga grunnlag for å fastsette tap av førerrett, og siden ankesaken hadde ført fram, slapp 20-åringen å betale saksomkostninger.

LES OGSÅ: Mishandlet samboeren med tannbørste

Annonse