Nyheter

Zara får kritikk fra Forbrukerombudet

Klesbutikken Zara i Stavanger priset plagg i euro, ifølge kunde. Nå får forretningen kritikk fra Forbrukerombudet.

Bjørg Verås Larsen fra Flekkefjord og venninnen fra Australia var i sommer på dagstur i Stavanger da de oppdaget den utradisjonelle prisingen i den internasjonale kleskjeden Zara i Kirkegata.

– Venninnen min fant en allværsjakke som hun likte godt, og var ikke så opphengt i prisen. Vi merket oss imidlertid at den var oppgitt i euro, noe som ikke er lov. Vi stusset også da prisen skulle omregnes til kroner, forteller Larsen til RA.

Mens det på prislappen sto 39,95 euro, endte summen på kvitteringen på 499 kroner inkludert 25 prosent merverdiavgift. Det er 125,47 kroner for mye, har Larsen siden regnet på.

– Vi spurte kassadamen hva slags kurs som ble brukt og hvordan omregningen til norske kroner ble foretatt. Hun trakk bare på skuldrene og ga oss som svar at pris og kurs var satt i London, sier Larsen.

LES OGSÅ: Ventet spent på Zara-åpning

– Villedende handling

Episoden gjorde henne så frustrert at hun sendte en klage med bilde av prislapp og kvittering til Forbrukerombudet. Forrige uke fikk Zara i Stavanger klar beskjed:

«Markedsføringen kan reise spørsmål etter markedsføringsloven (mfl.) § 7 jf. § 6 som inneholder forbud mot villedende og urimelig handelspraksis», skriver Forbrukerombudet i et brev til dem.

(Saken fortsetter under bildet)

Bjørg Verås Larsen sendte dette bildet av kvitteringer og prislapp til Forbrukerombudet.

De mener at «dersom pris ikke er i samsvar med prismerking på varene, vil slike forhold anses som en villedende handling», og «dette vil etter vårt syn være egnet til å påvirke forbrukerne til å treffe en økonomisk beslutning som de ellers ikke ville ha truffet».

LES OGSÅ: Forbrukerombudet savner regler for barnebankkort

Enkel begrunnelse

– Prisene i norske forretninger skal oppgis i norsk valuta. Det er et krav etter markedsføringsloven og prismerkingsforskriftene, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet til RA.

Begrunnelsen er enkel, påpeker han:

– Priser på varer og tjenester skal være klare og lette å forstå. I Norge bruker vi norske kroner. Da skal man også oppgi prisene i det.

Alle priser skal også inkludere merverdiavgift og offentlige avgifter.

– Er det et utbredt problem at butikker priser varer i andre valutaer?

– Vi ser det fra tid til annen. Likevel vil jeg si at det er høyst uvanlig at forretninger i Norge oppgir priser i annet enn norske kroner, sier han.

LES OGSÅ: Formidler barnepass uten politiattest

Saken over

– Hvordan kommer dere til å følge opp denne saken?

– Vi regner med at de endrer praksis og oppgir prisene sine  i norske kroner og med merverdiavgift inkludert. Da er saken over for vår del, sier Gjedrem.

De har gitt butikken tre ukers frist til å komme med eventuelle innsigelser.

Det har ikke lyktes RA å få en kommentar fra Zara Stavanger. Da RA var innom butikken deres i går var varene priset i norske kroner.

LES OGSÅ: Forbrukerne får DAB-regningen

Mer fra Dagsavisen