Nyheter

Vil ha enklere regler for nettsalg av øl

Gründerne bak Jåttå Gårdsbryggeri skulle gjerne sett at reglene for salg av øl på nett var enklere.

Bilde 1 av 3

– Vi ønsker å satse, og mulighetene til å selge øl selv direkte til kunder gjennom en nettbutikk på en enkel og grei måte ville betydd mye for oss, sier Marius Marthinsen (26) til RA.

Sammen med kompisene Kristoffer Fossmark (25) og Vegard Jaatun (26) står han bak mikrobryggeriet Jåttå Gårdsbryggeri som så dagens lys i november 2013. Da satte trioen seg fore å forsøke å brygge 25 liter øl til eget bruk.

Det ga til de grader mersmak. Ikke bare selve ølet, men hele prosessen, og siden har de utvidet produksjonen slag i slag – i et forrykende tempo.

LES OGSÅ:

Satser

I februar i fjor sto et eget bryggeribygg ferdig på gården i Rogstadmyrå med kapasitet på rundt 1000 liter per brygg.

I fjor sommer fikk de tillatelse til å brygge for videresalg.

Hobbyen tar stadig mer tid, og mer skal det bli for de tre har ingen planer om å sakke farten i utviklingen – snarere tvert imot.

– Det har gått fort fra det første brygget til her vi står i dag, men hele tiden i et tempo vi kan stå inne for i forhold til kvaliteten, sier Kristoffer Fossmark til RA.

Bygger selv

Trioen består av en tømmermann, en rørlegger og en elektriker som har tegnet, konstruert og bygget det meste av utstyret selv. De er opptatt av kvalitet i alle ledd, og har også begynt å dyrke enkelte av råvarene selv, som humle.

– Kortreist er populært, og det blir ikke mer kortreist og lokalt enn dette. Humlen dyrker vi i et drivhus på en av nabogårdene, sier Marthinsen.

Etterspørselen blir stadig større, og både bryggeri og lagerfasiliteter er allerede for små. Det gjør gutta noe med og bygger i disse dager helt nye lokaler på 400 kvadrat på gården for å få mer armslag og bedre plass til å utvikle bryggeriet videre.

LES OGSÅ: – Vårt aller beste øl går til eksport

Ønsker nettsalg

Samtidig ønsker de seg altså flere bein å stå på for etter hvert å kunne satse på bryggeriet som levebrød.

– Selve bryggingen er vi trygge på, det er salgsbiten som er desidert mest krevende. Det er utfordrende å få produktet vi lager ut, selv om flere og flere får øynene opp for oss, sier bryggerne.

Gründerne, som alle altså er i full jobb ved siden av bryggeriet, mener muligheten til å kunne selge øl direkte fra bryggeriet via en nettbutikk ville vært et viktig steg. De har lyst til å satse mer, og bygge bedriften videre.

– Det gjenstår fremdeles en del på at vi kan satse for fullt på bryggeriet som levebrød. Vi skal selge en god del øl for å drifte tre stillinger, men det er både en drøm og et mål på sikt. I alle fall å selge nok til å opprette én stilling i første omgang, sier Marthinsen, som ikke legger skjul på at det er salgsbiten som byr på flest utfordringer, spesielt siden alt gjøres på fritiden.

– Vi ønsker å nå ut til flere. En nettbutikk kunne gitt oss et ekstra bein å stå på og bedre grunnlag for videre satsing, sier han.

LES OGSÅ: Lervig står stadig mer stødig – overskudd i 2016 for andre år på rad

Enklere regler

I dag er det slik at bryggerier, spesialforretninger og andre som ønsker å selge øl på nett må ha en salgsbevilling i hver kommune de skal kunne levere i, mens Vinmonopolet kun trenger å forholde seg til en salgsbevilling for hele landet for å kunne selge sine produkter på nett.

– Det er tungvint og svært krevende, både med tanke på tid og ressursbruk. I tillegg er det uforutsigbart for oss. Vi skulle ønske det var enklere regler også for bryggerier, sier ølgründerne på Jåttå.

– Krever endringer

Lokalpolitiker Kristoffer Sivertsen (Frp) mener dagens regler for salg av øl på nett er modne for utskiftning.

Sivertsen krever at regelverket endres og at bryggerier og andre kun skal trenge å forholde seg til én nettsalgsbevilling for hele landet.

Lederen av Stavanger Frp frykter ellers for ølgründere som må klare å skape butikk i et marked som han mener allerede er overregulert og hvor det er vanskelig å få innpass hos Vinmonopolet og dagligvarebutikker.

– Dersom bryggerier skal bli pålagt å ha salgsbevilling i hver enkelt kommune i landet, blir det vanskelig og svært tidkrevende. Det kan være avgjørende for satsingen for gründere som gjengen på Jåttå, sier Sivertsen til RA.

LES OGSÅ: Lervig-øl kåret til Norges beste

Forskjellsbehandling

Han mener det er en stor forskjell mellom kommunene, og dagens regelverk legger opp til forskjellsbehandling.

Han mener videre at Vinmonopolet får en særlig fordel ved å være den eneste aktøren som ikke trenger å søke i hver enkelt kommune for å få selge øl via nettet.

– Det framstår som rart at Vinmonopolet skal kunne selge sterke produkter over hele landet, mens bryggerier som lager øl opptil 4,7 prosent må gjennom et byråkratisk mareritt for å selge ølene sine over hele landet. Dermed er det kun Vinmonopolet som har lov å selge alkohol over nett over hele landet, og da kun sterkøl. Det er fullstendig ulogisk, sier Frp-politikeren.

Mer fra Dagsavisen