Stavanger

Vil bygge nye kjørefelt og sykkelvei samtidig

E39 kan få seks felt mellom Schancheholen og Solasplittenved å bygge kollektivfelt samtidig med sykkelstamvei.

Kommunalstyret for byutvikling (KBU) i Stavanger tar tirsdag stilling til en mulighetsstudie som Statens vegvesen har utarbeidet. Essensen i forslaget er å bygge ekstra kollektivfelt samtidig med sykkelstamveien som kommer langs Motorveien.

– Ved å bygge ut ekstra kjørefelt samtidig som sykkelstamveien bygges, kan kostnadene reduseres, sier leder i KBU, Kari Raustein (Frp) til RA.
I forslaget til Nasjonal transportplan skal sykkelstamveien finansieres fullt og helt av staten. Slik sett er det gunstig økonomisk, og praktisk, å bygge «sykkelmotorvei» samtidig med at E39 får nye felt mellom Schancheholen og Solasplitten.

Ulike løsninger

Statens vegvesen har vurdert bussvei mellom dagens firefelts vei, såkalt midtstilt kollektivfelt av samme type som det i dag er mellom Kilden og Helgø Meny i Hillevåg/på Mariero. Etaten har kommet fram til at såkalt sidestilt kollektivfelt, den tradisjonelle løsningen med bussfelt ytterst, som for eksempel på E18 og E6 i Oslo. Veiingeniørene anbefaler denne løsningen også i Stavanger.

– Sidestilte kollektivfelt er det minst kostbare alternativet, er enklest å bygge, mest fleksibelt og minst arealkrevende, skriver Statens vegvesen i mulighetsstudien.

Vil ha redusert fart

Stavanger-administrasjonen støtter denne konklusjonen.

Vegvesenet vil reservere de to nye kjørefeltene for busser, og redusere fartsgrensen til 80 km/t på strekningen.

– Jeg ønsker heller at vi bygger seks felt uten eget kollektivfelt. Når vi får seks felt, vil kapasiteten øke så mye at det ikke vil være behov for eget bussfelt. Da vil trafikken naturlig fordele seg slik at for eksempel busser og tungtrafikk vil benytte seg av det ytterste kjørefeltet, sier Raustein.

Frp-representanten ønsker heller ikke redusert fartsgrense når de nye feltene er på plass.

– Jeg mener fartsgrensen heller bør økes til 100 km/t, sier Raustein.

Mer fra Dagsavisen