Stavanger

- Vi har et friskt skolemiljø

Etter en turbulent vår med vold og medieoppslag er Kannik skole på bedringens vei.

- Jeg vil være forsiktig med å friskmelde skolen. På en ungdomsskole med nesten 600 elever er det naivt å tro at alt skal være på G. Det kommer alltid til å være enkeltpersoner som har problemer, sier rektor Stein Endresen. Han visste godt hva han gikk til da han begynte i stillingen 2. januar i år.

- Jeg vil ikke kalle det et stempel, men jeg visste at miljø og mobbing ville være en av hovedsakene mine, sier Endresen. Det første møtet med skolen ble overraskende.

- Det var ikke sånn som jeg trodde. Det er flotte elever på denne skolen. Selvfølgelig har vi snøballkasting, røyking og det som verre er, og vi har ikke tenkt å koste det under teppet. Men alle jobber sammen for å få et bedre skolemiljø, både lærere, foreldre og elever, sier Endresen.

Foreldrene snakker

Foreldrene er heller ikke misfornøyde med miljøet på skolen.

- Etter å ha vært utenfor miljøet i tre år har jeg nå et barn i 8. klasse, og jeg har merket en stor forskjell fra tre år siden. Holdningen blant foreldre er annerledes. Stemningen er nå at vi jobber i sammen, og ikke bare med enkeltsakene, sier Nina Bøhnsdalen, leder i miljøgruppen til FAU på Kannik skole.

- Ble voldsepisodene på Kannik en oppvekker for foreldrene?

- Ja, men det ble også en tankevekker. Når saken hadde lagt seg litt kunne vi innrømme at «ja, dette skjer», sier Bøhnsdalen.

Siden vårens hendelser har foreldrene opprettet nettverksgrupper. Kontakten mellom dem, elevene og skolen har blitt enda tettere.

- Det er mange positive ting på gang, sier hun.

Mobbeprosjekt

En av de positive tingene er at skolen har søkt om å bli med i «Connect». Et toårs prosjekt i regi av Senter for Atferdsforskning som har hatt gode resultater i Oslo.

- Prosjektet handler om å bygge miljø og skape identitet. Få inn litt positive vibber, uten å grave seg ned i problemene, sier Stein Endresen, og understreker at prosjektet ikke bare er for såkalte «problemskoler».

- Hvilke andre konkrete tiltak er blitt satt inn etter vårens episoder?

- Informasjonsflyten er blitt bedre, og terskelen for at vi tar kontakt med foreldre er betydelig lavere, sier han, og mener det også er viktig at skolen samarbeider med Utekontakten, PP-tjenesten og andre offentlige instanser.

- Skolen greier ikke å fikse ting alene. Vi må se på totalbildet, også det som skjer etter endt skoletid, sier han, men vil ikke avskrive seg ansvaret for Kannik skole.

- Det er vår jobb å ha rutiner og systemer på hvordan vi skal håndtere vanskelige situasjoner, og vi jobber systematisk både kortsiktig og langsiktig med å bedre miljøet på skolen vår, sier Endresen.

Mer fra Dagsavisen