Nyheter

Vegvesenet støtter bussvei-kompromiss i Strandgata

Det ble i dag kjent at Statens vegvesen står bak og støtter alle anbefalingene i forprosjektet til bussveien mellom Kvadrat og Ruten.

«Ut fra dagens forhold er det ikke mulig eller ønskelig å legge til rette for en fullverdig løsning for bussveien med separat tilbud for gående og syklende på strekningen mellom Kvadrat og Ruten,» skriver Statens vegvesen i sitt forprosjekt til reguleringsplan for bussveien mellom Kvadrat og Ruten.

LES OGSÅ: SV snur om bompenger (RA+)

På strekningen fra Kvadrat til Gamleveien kan dette være mulig både med midtstilt og parallelført løsning, mens det vil kreve omfattende sanering og riving/flytting av bygg gjennom Strandgata, heter det i forprosjektet.

4200 meter med bussvei på Fv. 44 mellom kjøpesenteret Kvadrat og Rutebilstasjonen i Sandnes, Ruten, er tenkt åpnet i 2021.

Strekningen har flere utfordrende passasjer med verneverdige områder og bebyggelse, blant annet et såkalt NB-område i nordre del av Strandgata. Det vil si ett av 75 områder i norske byer og tettsteder som Riksantikvaren mener har nasjonal interesse.

Norestraen regnes som arnestedet til Sandnes, og på grunn av Norestraens høye verdi er kulturminnevernet et av premissene for planarbeidet i Strandgata. Det er også kulturminner andre steder langs den planlagte traséen.

Mer om NB-områder kan du lese her.

Midtstilt kollektivfelt

I arbeidet med forprosjektet har Statens vegvesen vurdert både midtstilt og parallelført bussfelt, både i nordre og søndre del av prosjektet.

Vegvesenet skriver at begge alternativer har sine styrker og svakheter, og alle løsninger oppfyller hovedmålet i prosjektet om en forsinkelsesfri bussvei.

LES OGSÅ: Åtte milliarder til Nord-Jæren

Statens vegvesen er enig i Asplan Viak sin anbefaling om at en midtstilt kollektivfelt gir en bedre helhetlig løsning i dette prosjektet, både for Stavangerveien og søndre del av Strandgata.

Hovedgrunnen for denne vurderingen er at midtstilt blir en enklere løsning som reduserer behov for kompliserte systemskifter langs bussveien. Dette bedrer lesbarheten av vegsystemet for alle trafikanter, og sikrer tryggere trafikkforhold.

11 meter bredde forbi Norestraen

Valg av løsning for nordre del av Strandgata har vært mye drøftet av både prosjektgruppen og med kulturminnemyndighetene i fylkeskommunen, skriver Vegvesenet.

«Anbefalingen om en tverrsnitt på 11 meter vurderes å kunne sikre gode trafikale forhold, og være innenfor tålegrensen i forhold til verneinteresser. Anbefalt løsning oppfyller best målsettingen om videreutvikling av vernemiljøet i Norestraen.»

Dropper sykkelfelt

I nordre del av Strandgata vil det i framtiden være en beregnet årsdøgntrafikk på cirka 540 i 2043 mot over 9000 i dag.

Vegvesenet mener at med en så lavt trafikkmengde er det akseptabelt at sykkel deler trafikkareal sammen med øvrig trafikk på en begrenset lengde på 470 meter.

Bybane

Et springende punkt i trasévalg har vært muligheten for konvertering til bybane.

Om dette skriver Vegvesenet at «traseen er i hovedsak tilrettelagt for konvertering til bybane. På grunn av komplisert og kostnadsdrivende infrastruktur under bakken i Strandgata nord og Elvegata, er ikke dette teknisk/økonomisk regningssvarende og derfor ikke lagt til rette for bybane for disse strekningene.»

Bussveien er finansiert gjennom Bypakke Nord-Jæren og skal stå ferdig i 2023.

LES OGSÅ: Banket gjennom tidenes bompengefest

Mer fra Dagsavisen