Stavanger

– Togstopp koster 50 millioner, ikke 200 millioner kroner

Jernbaneverket mener nytt togstopp på Lura vil koste rundt 200 millioner kroner. Erlend Kristensen (MDG) har regnet seg fram til en prislapp på mellom 30 og 50 millioner. MDG-politikeren får støtte fra entreprenør Georg Stangeland.

– Jeg snakker om en «light»-versjon. Et togstopp i Luravika trenger ikke ha samme standard som Jåttåvågen eller Gausel. Se heller mot Ganddal og Ogna. Toget trenger bare å stoppe for å sette av og ta med seg passasjerer. Vi trenger ikke parkeringsplass.

Det skal være en stasjon passasjerer kan gå og sykle til, sier Erlend Kristensen i MDG.

Sandnes-politikeren har i vår gått i bresjen for å opprette et nytt togstopp mellom Sandnes sentrum og Gausel.

LES OGSÅ: Vil ha togstasjoner på Forus og Lura

Så langt har Jernbaneverket vært lunket.

– Å bygge nye stasjoner sitter generelt langt inne. Det koster mye, pluss/minus 200 millioner kroner, avhengig av hvor kompleks stoppet skal være, sa Lars Christian Stendal, strategidirektør sør/vest i Jernbaneverket, til RA tidligere denne måneden.

Kristensens regnestykke

Pluss/minus 200 millioner kroner er altfor mye penger, mener Kristensen i Miljøpartiet De Grønne. Selv har han regnet seg fram til et sted mellom 30 og 50 millioner kroner.

LES OGSÅ: Så mye koster en togstasjon

– I utgangspunktet kom jeg fram til 29 millioner kroner. Her har jeg ti millioner til ekspropriasjoner, to millioner til asfaltering og diverse tilkomster, fem millioner til av- og påstigning og rundkjøring, to millioner til sykkelparkering, sier Kristensen og fortsetter:

– Når det gjelder perrong med delvis overbygg kom jeg fram til ti millioner kroner. I ettertid har jeg blitt opplyst om at kravene til perrong er lengre enn det jeg regnet med. Derfor øker jeg den totale prislappen til et sted mellom 30 og 50 millioner, forklarer Kristensen.

Han vil bygge ved den eksisterende undergangen i Luravika.

– Mye penger kan spares om man prefabrikkerer betongelementene og heiser dem på plass. Dette kan la seg gjøre om grunnforholdene tillater det. Ingenting sier at grunnforholdene er dårlige i Luravika, mener MDG-politikeren, som også ønsker å bygge om vogner til å bli mer sykkelvennlige.

LES OGSÅ: Leder: Solvik-Olsen, hvor er du?

Får støtte av entreprenør

Daglig leder i entreprenørfirmaet Georg Stangeland AS, Leon Stangeland, mener Kristensens regnestykke er fornuftig.

– Det er ikke vanskelig å bruke 200–300 millioner på et togstopp. Det blir litt som å sette bukken til å passe havresekken. Selv kan jeg ikke forstå at et lite togstopp koster så mye, sier Stangeland til RA.

Entreprenøren sier at han ikke har erfaring med å bygge togstopp.

– Jeg kan bygg og anlegg. Ut ifra anleggsteknisk er det mulig å bygge et togstopp med utgangspunkt i regnestykke til Kristensen. Men jeg kjenner ikke til kravene fra NSB. NSB kan pålegge spesielle vilkår som drar opp prisen, sier Stangeland.

Wirak etter jernbane-møte: – Ikke de neste ti årene

Dette kom fram etter Sandnes-ordfører Stanley Wirak (Ap) møte med Jernbaneverket.

– Jeg er rimelig optimist, men nytt togstopp på Lura kommer nok ikke de neste ti årene, sier Stanley Wirak til RA.

Som RA tidligere har omtalt, ville ordføreren ha et drøftingsmøte med Jernbaneverket der stasjonsstruktur sto på agendaen. Det er et bredt politisk ønske om flere togstopp i Sandnes langs Jærbanen.

LES OGSÅ: Wirak tar jernbanegrep

Selv om Wirak tror et togstopp ligger langt fram i tid, mener han at partene kom noen steg nærmere hverandre.

– Jernbaneverket er ikke avvisende. Tidligere har de ment at kurven på jernbanen i Luravika gjør det vanskelig for å bygge stopp. Nå er tonen annerledes, forklarer Wirak.

Flere stopp fører også til lengre reisetid for reisende. Jernbaneverket har brukt kortest mulig reisetid for dem som reiser fra Egersund til Stavanger. Ifølge Wirak er Jernbaneverket nå åpne for å godta lengre reisetid.

– Vi ble enige om å se på hva som er teknisk mulig. I tillegg skal det jobbes videre med å se hvor det er størst passasjergrunnlag, legger Wirak til.

1000 nye leiligheter i Lura-området

Aktuelle plasseringer for et nytt togstopp er Luravika, gjenåpning av gamle Forus holdeplass og Rissebærstraen som ligger nedenfor Lurahammaren.

– Jeg mener det er passasjergrunnlag. Det er planlagt 1000 leiligheter i Lura-området. I tillegg kan man koble jernbanen på bussveien som går ut til flyplassen, sier Wirak.

Mer fra Dagsavisen