Av: Bente Thorsen, Stortingsrepresentant, Frp, Fraksjonsleder, kirke-, utdannings- og forskningskomiteen
Jeg vil understreke at det skjer mye godt arbeid i skolen, likevel er det slik at det er altfor mange barn som opplever å få hjelp for seint. Altfor mange elever som blir hengende etter i fag må vente for lenge før de får hjelp til å knekke lese, regne eller skrivekoden. Den vente-og-se-holdningen som preger deler av Skole-Norge påfører elever som sliter i fag daglige nederlag med den store belastningen det gir både sosialt og for elevens lærelyst. Det at det hvert år går cirka 10 000 elever ut av ungdomsskolen uten å kunne lese og regne godt nok viser behov for målrettet og tidlig innsats tidlig i skoleløpet. I dagens skole gis det meste av spesialundervisning de siste trinnene enn tidlig i skoleløpet.
Dette må snus for å spare elever for nederlag i hele skoleløpet og forhindre at elever får problem i videre utdanning og arbeid.
Frp har i lang tid påpekt og arbeidet for at elever som slit og blir hengende etter i fag tidlig må få hjelp uten at det skal medføre vedtak om spesialundervisning. Jeg er derfor glad for at Frp i regjering nå vil gi skolene en lovfestet plikt til å gi elever som henger etter et tilbud om intensiv opplæring i lesing, skriving og regning i 1.–4. klasse.