Sport

«Takk for festen, Bergen. Vi tar det fra her»

Bergen har levert en sykkelfest av dimensjoner, men de neste fem årene er det Stavanger som gjelder da mange av verdens beste syklister som har gjestet Bergen denne uken blir gjengangere i Stavanger.

Bilde 1 av 4
Følg RA Sporten på Facebook!
Det at Bergen by i seg selv fikk sykkel-VM er en gedigen prestasjon, og måten de har gjennomført det står til toppkarakter. Enorme mengder folk har møtt opp, og det har i tillegg faktisk vært sol nesten en uke i strekk i Bergen. Bare det må være historisk.
Bergenserne er flinke til å skryte av seg selv og byen sin, og det har de all mulig grunn til å gjøre etter et flott gjennomført mesterskap. Bare søndag var det flere hundre tusen innom på Festplassen, og helikopterbildene viste at folk stod som sild i tønne fra ende til annen. Ute i løypen var det likedan, og nå blir det historieløst å sammenligne med OL på Lillehammer, men å arrangere store mesterskap er vi gode på i Norge.
Når Alexander Kristoff leverte norsk medalje på den avsluttende dagen, blir mesterskapet stemplet som en suksess. Men hva skjer så i Bergen?
Bergen-Voss er det største sykkelrittet i Bergen, og sammen med noen Norgescup-ritt er det ikke all verdens med store sykkelritt i VM-byen. Det største rittet i byen i 2015 og 2016 kommer nemlig fra Stavanger, og heter Tour des Fjords.
Stavanger kommer nemlig til å bli sykkelmetropol, ikke bare på Vestlandet og ikke bare i Norge, men i hele Skandinavia de neste fem årene. Det eneste som kan måle seg er et Arctic Race med fullklaff, da ti World Tour-lag kommer til Stavanger hvert år de neste fem årene.
Alle de verdensstjernene som har vært innom Bergen denne uken, med et par unntak, blir nemlig å se i Stavanger i årene som kommer. I kraft av at det arrangeres for første gang til neste år, har selvsagt ikke Hammer Series den samme standingen i internasjonal sykkel som fellesstarten i VM, men underholdningsmessig kommer det ikke til å stå noe tilbake fra 276 kilometer med sykling i en rundløype.
Publikumstilstrømningen fra alle verdenshjørner blir neppe like stor som nå under Bergen, og dermed må det sykkelfrelste publikum i Stavanger våkne og vise at både de er like flinke til å møte opp og at Stavanger er like flinke som Bergen til å arrangere sykkelritt.
Der har Tour des Fjords vært flinke, og publikum har også møtt opp. Nå blir rittet Roy Hegreberg leder mye større, og da må folk kjenne sin besøkelsestid. Også med tanke på å få fremtidige større sykkelritt til regionen.
Nå kommer det til å gå lang tid før Stavanger kan prøve seg på å få et eventuelt verdensmesterskap selv, men det snakkes allerede heftig om å få en Grand Depart i selveste Tour de France til byen. Om ikke det sirkuset er større, så står det ingenting tilbake for et VM på sykkel.
Danskene begynte å snakke om å få åpningsetappen tilbake i 2012, og det går rykter om at Danmark kan få en Grand Depart i 2021/2022. Det betyr at det altså har tatt ti år fra arbeidet startet til det ble en realitet, og det gjør at Norge neppe vil kunne få det før rundt kanskje 2030.

LES OGSÅ: «Hei Bergen! Kan vi være med?»

Da Storbritannia fikk sin Grand Depart, var det med tre etapper i England. Starten gikk i Leeds, før feltet syklet seg ned til London før de tok høyhastighetstog til Calais og startet etappe fire i Le Touquet som er en time unna. Samme var det på Korsika, og i Nederland.
Stavanger, Bergen og Oslo må samarbeide for å få en Grand Depart til Norge. Det største problemet blir å transportere alle rytterne fra Norge og til Frankrike på under et døgn, og det skal mye til for at vi får Tour de France hit på bjerget. Nå har Italia Rundt bestemt seg for å starte i Israel neste år, så umulig er det ikke.

Stavanger har de to største norske profilene i Alexander Kristoff og Susanne Andersen, Stavanger har det største rittet i landet og Stavanger har flest av verdensstjernene på sykkel innom byen hvert år. Derfor er det bare opp til Stavangers publikum selv å overgå det bergenserne har levert denne uken.

LES OGSÅ: Andersen sikter seg inn på VM-gull i 2019

Mer fra Dagsavisen