Stavanger

Synes finansieringsplanen er for dyr:Ingen Vassøy-bru med det første

Siden 1960-tallet har debatten om fastlandsforbindelse til Vassøy rast. Nå ser det ut til at det ikke blir bru til øyen med det første.

På morgendagens møte i kommunalstyret for miljø og utbygging (KMU), skal politikerne ta stilling til et finansieringsforslag til Vassøy-bru. Forslaget er utarbeidet av Dimensjon Rådgivning på vegne av fylkeskommunen, men verken politikere eller administrasjonen jubler over forslaget. Bruen er anslått å koste rundt 400 millioner kroner, der Stavanger kommune bes om å stå for halvparten.

– Sånn situasjonen er nå kan vi ikke være med å bidra til fastlandsforbindelsen til Vassøy. Det blir altfor dyrt, sier KMU-leder Egil Olsen (H).

Vil se på alternativene

Han forteller at bruen likevel kan realiseres ved bruk av bompenger. I saksdokumentene opererer Dimensjon Rådgiving med 51 kroner hver vei, i tillegg til at Vassøy-beboerne må betale enten i Bypakke Nord-Jæren eller Hundvågtunnelen. Tur/retur Stavanger vil da til sammen koste 182 kroner i rushtiden, anslås det i sakspapirene til tirsdagens møte.

– Den tiden vi er inne i nå må være det verst tenkelig tidspunktet for å finansiere det bruprosjektet, da vi ikke har mulighet til å bidra finansielt på grunn av kommunens økonomiske situasjon, sier Olsen.

Heller ikke Frps Leif Arne Moi Nilsen er spesielt begeistret for forslaget på bordet.

– Modellen som er valgt er altfor dyr og gjør et for stort inngrep i naturen. Sånn saken foreligger nå ser jeg ikke at den skal kunne realiseres, sier Moi Nilsen som mener det må gå an å få til noe mer realistisk.

Frp-politikeren oppfordrer derfor fylkeskommunen til å se på alternative løsninger.

– Vi holder på med verdens mest avanserte og lengste undersjøiske tunnel, og kanskje det kan være et alternativ. Ikke er det så veldig dypt heller, så vi kan kanskje lage ferdig tunnelen på land før vi senker den i sjøen. Jeg vet ikke, men det må kunne gå an å bygge dette mye rimeligere, sier Moi Nilsen.

Tomtemangelen kan løses

Et av argumentene for bru har vært at det er ønskelig å få bukt med tomtemangelen i Stavanger, men Moi Nilsen tror det er lurt å vente til etter kommunereformen er gjennomført.

– Hvis det viser seg at Stavanger slår seg sammen med Randaberg, Rennesøy og kanskje Sola har vi jo løst det problemet. Da har vi ikke den prekære tomtemangelen lenger, sier Moi Nilsen.

Det har vært snakk om å bygge bru til Vassøy i en mannsalder, og bystyret gjorde også et vedtak om det i desember 2005. Siden har prosjektet verken vært prioritert i budsjett eller plansammenheng.

– Vi har på mange måter gjort vårt, og sender nå ballen over til Stavanger kommune. De må avklare om de virkelig vil gjennomføre dette prosjektet, og eventuelt hvor mye og hvordan de vil finansiere denne bruen, har samferdselssjef i fylkeskommunen, Gottfried Heinzerling tidligere uttalt til RA.

To forskjellige alternativ

Heinzerling sier at bompenger kan være et reelt alternativ.

– Hvis det er snakk om en bompengeordning, er det fullt ut mulig, men da vil den komme i tillegg til de andre planlagte bomringene i fylket. Det er noe Stavanger kommune må ta stilling til om de har lyst på eller ikke, sier Heinzerling.

Det er to forskjellige brualternativer som presenteres i saksdokumentene:

Alternativ 2A går fra Bjørnøy via Langøy og Hestholmen og bru til Jonevika på Vassøy. Den er 740 meter lang og krever 530 meter ny vei.

Alternativ 2B går fra Bjørnøy via Langøy og videre til Jonevika på Vassøy. Den er 790 meter lang og krever 520 meter ny vei.

Mer fra Dagsavisen