Stavanger

SV vil stoppe sexreklame

SV vil stoppe annonser for sexbutikken Love Shop på Connex-bussene. - Reklamen er uhørt, sier Marcela Molina.

Sexbutikken Love Shop er en av mange annonsører som viser seg fram på Connex-bussenes TV-skjermer. Reklamesnutten for Love Shop fikk SV-politikeren Marcela Molina til å se rødt da hun skulle busse hjem tidligere i uken.

-Det er helt på bærtur å vise reklame for den slags butikker når det største kundegrunnlaget for busselskapet er barn og unge, sier Marcela Molina.

SV-politikeren viser til at fylkeskommunen har etiske retningslinjer for reklame på busstoppene.

- Slike retningslinjer må også gjelde på bussene, krever Molina.

Kolumbus kan ikke

Bystyrepolitikeren har bedt partikamerater i fylkestinget sørge for at det fylkeseide Kolumbus stopper sexbutikkreklamen. Men Kolumbus - som står for kollektivtilbudet i Rogaland -har ikke verktøyet som skal til for å stanse rekla men:

-Vi har ikke virkemidler. Connex styrer den biten selv, sier Kolumbus-direktør Tor Geir Espedal.

Og Connex - som drifter bussrutene på oppdrag fra Kolumbus - lover å se på sexsaken.

- Vi har en passus i avtalen med reklamebyrået om at reklamen skal være sømmelig. Vi har et moralsk ansvar, og hvis reklamen er usømmelig tar vi den vekk, sier daglig leder Odd Aksland i Connex Region Vest.

Fasadebilder

Love Shop og Kondomeriet er de to erotisk orienterte butikkene som kjøper reklameplass av Digital Posters, leverandør av reklame til Connex' busser. Publiseringsansvarlig Bjørn Ove Aastsjø har problemer med å skjønne hvordan bilder av Love Shops butikkfasade og firmabil kan oppfattes som usømmelig.

-Vi legger ikke ut bilder av dukker, dildoer og noe som kan være støtende. Vi har vært bevisste på å la være å legge ut reklame som ikke er passende, sier Aastsjø.

Reklamebyrået har levert reklamer for Kondomeriet på busser i Bergen og Tromsø, uten å motta reaksjoner.

For Love Shop-innehaver Atle Melkevik er ikke reklamesnuttene noen stor sak.

- Jeg visste ikke at jeg har reklame på bussene, og det er ikke noe problem hvis de må tas ned, sier Melkevik. Tidligere har sexbutikkeieren i Pedersgata kjørt kinoreklamer, uten å få reaksjoner.

- De må bare ta det ned, men jeg forstår ikke helt at bilder av en butikk kan vekke anstøt, sier Atle Melkevik.

Mer fra Dagsavisen