I Stavanger blir det ring rundt sentrum, rundt Forus, Lura, og bomstasjon mot Randaberg i nord.
For å unngå omkjøring, forhindre uønsket trafikk og redusert trafikksikkerhet i boliggater skal det etableres tette ringer.
Det er derfor, ifølge planforslaget, nødvendig å stenge følgende veier i Stavanger: Eiganesveien, Agathe Backer Grøndals vei, Byhaugveien, Lindeveien og Jåttåveien.
Bomringene skal etableres som tette ringer for å unngå omkjøringer, økt trafikkbelastning og redusert trafikksikkerhet i boligområder.
Disse stengningene skal behandles i egne detaljreguleringer, og først ut er plan for stenging av Jåttåveien.
Nord for Jåttå gravlund
I tilfellet Jåttåveien legges det opp til å stenge veien nord for Jåttå gravlund og sør for innkjørselen til Jåttåveien 174 A og B for å fysisk stenge for gjennomkjøring med bil.
Det foreslås snuhammer der veien stenges, og området mellom veistengningene foreslås omdisponert fra kjørevei til sykkelvei med fortau.
På bakgrunn av tidligere vedtak i kommunalstyret for byutvikling er det gjort en nærmere vurdering av konsekvensene av å stenge Jåttåveien ved Bryne og Stavanger planteskole (Jåttåveien 92).
– Unngå «smutthull»
– Dette vil innebære at ytterligere tre veier må stenges fysisk for å unngå «smutthull» i den nye bomringen, og det vil innebære arealinngrep på privat areal for å etablere snuhammer. Planforslaget er justert slik at stengsel settes opp på sørsiden ved Jåttå gravlund og dette sikrer atkomst til landbrukseiendommene fra nord, heter det i utredningen.
Stenging av Jåttåveien skal opp til behandling i kommunalstyret for byutvikling (KBU) 11. mai, før den går til behandling i bystyret 22. mai.
LES OGSÅ: Frykter vedvarende veikaos