Leder

Stavangers cruise-rus

LEDER: I flere år har cruisetrafikken vært akkompagnert av hurrarop. Nå er innstillingen mer kritisk, skriver Bjørn G. Sæbø.

Dette er en leder. En leder er en kommentar som gir uttrykk for avisens meninger og holdninger.

Sterk dollar, svak krone, rike kinesere og sosiale medier som PR-kanal, har gitt turismen et kraftig dytt. På få år har turistindustrien i Rogaland gått fra å fylle en nisje, til å bli så stor at det kreves tydeligere styring. Vandring til Preikestolen og Trolltunga i dårlig vær har gjort fotturistenes sikkerhet til et tema, på samme måte har cruisetrafikken skapt diskusjoner om miljø og omfang.

Det siste først: Cruisekontrollen i Stavanger virker – i hvert fall på den måten at det er så god styring med anløpene at det ikke blir trengsel i gatene. Når de 350.000 dagsturistene kommer til byen i årets sesong, er det også et håp om at Stavangers lille sentrum absorberer trafikken og tjener penger. En undersøkelse foretatt av Universitetet i Bergen fra 2010 til 2012, viser at cruiseturistene legger fra seg om lag 300 kroner dagen når de er i land, mens andre turister bruker 500 kroner. Cruisenæringens pluss i regnskapet er at havnene tjener på avgifter, gebyrer og kjøp av tjenester.

I flere år har cruisetrafikken vært akkompagnert av hurrarop. Nå er innstillingen mer kritisk. Noe begeistring skyldtes den stavangerske gleden det er å se skip i Vågen, men vissheten om at cruiseskipene er flytende miljøbomber har seget inn hos flere. Blant mange politiske paradokser er det et stort et at Stavanger skal innføre piggdekkavgift og også diskuterer datokjøring, mens det tillates cruiseskip på tomgang i Vågen. Anslag viser at et cruiseskip på tomgang forurenser like mye som mellom 7000 og 13.000 biler, samtidig som det med 3000 passasjerer om bord genererer 68 liter organisk forurensning. Det er bra om rederiene innser at cruiseskipene må bli renere, men lokalpolitikerne må barske seg opp såpass at turistnæringen i likhet med bilister blir møtt med krav. Vedtak om landstrøm for cruiseskip i 2025 er klokt, men i mellomtiden skal hvert skip altså svi av 30 tonn svovelholdig bunkersolje for hvert liggedøgn i Vågen.

Mer fra: Leder