Nyheter

Stavanger satser på øl for økt turisme

Mat og øl skal gi turistvekst i Stavanger. Dermed brygger det opp til mange smaksopplevelser fra lokale bryggerier.

Nå skal det utredes hvordan Stavangers ølkultur kan implementeres i byens næringsplaner. Det ble vedtatt i mandagens bystyremøte.

Målet er å generere flere turister til byen, ved å kombinere gastronomisk opplevelse med byens unike ølmiljø. Den nyheten blir tatt godt imot på Lervig Aktiebryggeri.

– Det er fantastisk nytt. Øl gjør seg utrolig godt i samspill med mat, og det har folk fått øynene opp for. Ordet øl har for noen en negativ klang, da det er snakk om alkohol, men slike vedtak er med på å endre holdningen til produktet, sier daglig leder i Lervig Aktiebryggeri, Anders Kleinstrup.

LES OGSÅ: Lokal ølfestival får internasjonal oppmerksomhet

Øl, mat og vestlandsnatur

Det er i samarbeid med Region Stavanger og Greater Stavanger at øl-segmentet skal få sin plass i det eksisterende matnettverket i byen. Ved å stå sammen med ølmiljøet i Stavanger, skal byen kunne tilby en større totalopplevelse for verdens gjester.

– Om turistene kan få oppleve noe av verdens beste øl, mat og natur på ett og samme sted, tror jeg vi kommer til å lykkes med hensyn til turisme og promotering, mener Kleinstrup.

Det mener også Kristoffer Sivertsen (Frp), som kom med interpellasjonen i bystyret om å gjøre Stavanger til Norges øl-hovedstad.

– Slik kan vi generere mer turisme, mer bruk av restauranter og hoteller, og selvsagt lokale produkter som øl fra Lervig, Yeastside, Jåttå Gardsbrygger og Salikatt. Det handler om å være stolte av det vi har i byen og bruke det vi er gode på til noe positivt, også i en større sammenheng utad, sier Sivertsen.

LES OGSÅ: Lervig-øl kåret til Norges beste

Tine som øl-distributør

Økt turisme og voksende interesse for Stavangers mat, natur og øl, kan slå godt ut for lokale bryggerier som Lervig Aktiebryggeri. Med økt internasjonal interesse for lokalt øl kan det også bli behov for større produksjon og bredere distribusjon. Da er det godt for bryggeriet på Hillevåg at de allerede har en distribusjonsavtale med Tine.

Tine henter ferdigproduserte produkter daglig, og kjører dem til lageret på Gransletta på Sola. Lervigs ordrene sendes direkte til Tine, som kjører varene til dagligvarehandel eller uteliv over hele landet.

– Det er en fantastisk løsning for både oss og Tine. De får brukt mer kapasitet på bilene, og vi får bedre plass på bryggeriet, kan produsere mer og levere fraktfritt over hele landet, sier Kleinstrup.

LES OGSÅ: Dette besøker turistene i Stavanger

Stor suksess

Med nasjonal distribusjon og internasjonal deltakelse på ulike ølfestivaler, er Lervig med på å sette Stavanger på øl-kartet. Selv har de dratt god nytte av markedsføringen av egne produkter.

Så langt i år står bryggeriet med et overskudd på 7,6 millioner kroner. På samme tid i fjor var overskuddet på litt over 300.000 kroner.

– Jeg tok over som daglig leder i fjor, så veksten er naturlig da fjoråret gikk til opprydning. Det tar tid å endre og skape nye kulturer. Vi har fått inn mange nye produkter som er teknisk store å brygge. Derfor har vi hatt suksess med å kunne heve prisen på noen produkter, sier daglig leder.

Nå håper han at byens satsing på kombinasjonen mat og øl kan bidra til ytterligere suksess for de lokale bryggeriene.

Mer fra Dagsavisen