Stavanger

– Sportslige resultater betyr mer enn Viking-bråket

Omdømmeekspertene Jacob Lund og Terje Eide tror ikke Vikings omdømme blir skadelidende av de siste ukers turbulens, så lenge klubben fortsetter å levere på fotballbanen.

Bilde 1 av 2
Følg RA Sporten på Facebook!

Ekstraordinære generalforsamlinger, manglende likviditet, styreledere som trekker seg og nå to styrer uten ledere. Det har skjedd mye i Jåttåvågen den siste uken, men i morgen er det faktisk klart for fotballkamp igjen. Det tror Sponsorconsults Jacob Lund kan være redningen for merkevaren Viking.

– Så lenge Viking leverer bra på fotballbanen, tror jeg folk stort sett gir blanke i hva som skjer i administrasjonen. Folk går ikke på kamp for å heie på styret, sier Lund.

LES OGSÅ: Utsettelse kan øke krisen hos Viking

Tror ikke sponsorene vil trekke seg

Den tidligere sponsorsjefen i DNB-konsernet trekker paralleller til en annen vestlandsklubb som til stadighet har funnet på mye rart på styresiden.

– Jeg har bodd i Bergen i veldig mange år, og der har vi en klubb som heter Brann. Uansett hva de har funnet på har ikke omdømmet til fotballklubben blitt skadet. Snarere tvert i mot så gikk folk mann av huse for å vise solidaritet, forteller han.

Han tror heller ikke eventuelle sponsorer eller samarbeidspartnere vil la seg skremme vekk av bråket i Viking.

– Sponsorer er ute etter å få «goodwill» gjennom produktet de sponser, og på den måten bli knyttet til suksess og positive idrettsopplevelser. Det å bli assosiert med gode idrettsopplevelser er veldig bra i land som Norge, sier han.

LES OGSÅ: Granfelt: – Verste styremøte jeg har opplevd

– Gir sponsorene en vei ut

Terje Eide i Markedsføringshuset AS tror også suksessen til kjerneproduktet oppveier for utenomsportslig bråk.

– Hvis Viking nå løser konflikten ganske raskt, får orden på styret og økonomien, vil dette blåse over ganske raskt. En fortsatt sportslig suksess kan  kompensere for mye av bråket, da det viktigste for Viking er å levere god underholdning og spille bra fotball, sier Eide som selv er guttelagstrener og medlem av valgkomiteen i Viking.

Følg RA på

og

Han tror likevel det vanskelig skal gjøres at det ikke får en negativ effekt.

– Viking har alltid vært forbundet med ro og orden, mens Brann for eksempel blir forbundet med totalt kaos. Sponsormarkedet i regionen er tyngre enn noen gang, og kontrakter er utrolig skjøre, derfor skal det lite til for at de skal vippe feil vei. Viking produserer her unnskyldninger til de som vil trekke seg, og jeg tror mindretalls-grupperingen har undervurdert den kommersielle risikoen ved bråket som er skapt, sier han.

LES OGSÅ: SR-Bank har lovet Viking lønnshjelp

Salvesen er optimist

Salgssjef Kjartan Salvesen tror Vikings samarbeidspartnerne har forståelse for klubbens omstillingsprosess.

– Så lenge vi fortsetter å levere vilje og stål både på og utenfor banen, tror jeg ikke dette vil påvirke oss negativt. Vi skulle helst sett at kameraene og pennene skrev noe positivt om oss, men vi er i underholdningsbransjen og må tåle at alle har en mening om Viking. Av og til må en over noen fartshumper for å komme seg på motorveien, og vi må bare gi gass fremover, sier han.

KOMMENTAR: Går på omdømmet løs

Mer fra Dagsavisen