Sykkel

Sponsorene godtar stjernemangel

Tour des Fjords' tre største sponsorer er alle enige i at rittet trenger trekkplastre, men foreløpig vurderer de ikke å trekke seg ut av rittet.

Følg RA Sporten på Facebook!

Årets Tour des Fjords ser ut til å bli det mest profilløse siden oppstarten, da ikke engang bysbarnet og frontfigur Alexander Kristoff er med. Det plager likevel sponsorene lite.

– Rittet er tjent med å ha noen trekkplastre, og i år er det kanskje litt annerledes. Konseptet er bra, og når de største rytterne ikke er med er det mange andre ting som kan holde publikumsinteressen oppe, sier Jens Haugland.

LES OGSÅ: «Alle ritt trenger trekkplaster»

Utvikler unge talenter

Han er sykkelsjef i generalsponsor Uno X, og sier at ingen av deres valg knyttet til sykkelsatsingen baserer seg på ett års avvikling.

– Vi er kjent med problemstillingen det er å hente inn store profiler, men vi har et avslappet forhold til det. Alexander Kristoff har vært veldig lojal til dette rittet og stiller opp når han kan. I år har vi forståelse for at Tour des Fjords ikke lar seg kombinere med Tour of California, sier han.

Haugland og Uno X, som også er sponsorer for Tour of Norway, vil heller ha tre ritt på nivåene de er på nå enn å jobbe for å få flest mulig World Tour-lag på start i alle tre.

– På grunn av sykkelrittene vi har i Norge får 25–30 norske ryttere lov til å sykle på det nivået her tre ganger i året. Tenk hvilken utviklingsarena det er for våre unge sykkeltalenter. I tillegg lager unge og sultne ryttere bedre sykkelritt enn 16 World Tour-lag på sightseeing, sier han.

LES OGSÅ: Kristoff dropper Tour des Fjords

– Større enn bare stjerner

Det samme er tonen hos Coop, som i likhet med Uno X, også driver sitt eget sykkellag.

– Coop har gått inn i sykkelsporten, fordi det er en folkesport. Vi er eid av folket, og det er vår måte å gi noe tilbake på. Vårt perspektiv er større enn de største stjernene, da det viktigste vi kan gjøre er å bidra til å utvikle morgendagens norske sykkelproffer, sier sponsorsjef Vegard Hansen.

Han føler at Tour des Fjords har satt seg bra.

– Både på grunn av konseptet og utviklingen av rittet, men også på grunn av gode tv-sendinger med flott natur, sier Hansen.

LES OGSÅ: Coop satser på unge talenter

– Rittets profil betyr noe

Hos Repsol, som inngikk en toårig sponsorkontrakt med rittet før fjorårssesongen, er det interesse så lenge det er ritt.

– Det er klart at rittets profil har noe å si. Hvis rittet mister allmennhetens interesse fordi det blir oppfattet som et b-ritt, vil det få betydning for oss som sponsor, sier Vidar Nedrebø.

Han er administrerende direktør i Repsol Norge, og sier at det ikke er noe som tyder på dalende interesse.

– En av hovedårsakene til vår sponsoravtale er fordi Repsol vil ha en langsiktig tilstedeværelse på Sørvestlandet. Vi ønsker å være synlige i både nasjonale, regionale og lokale sammenhenger og sånn sett har Tour des Fjords fungert som et veldig effektivt sponsorat for oss, sier han.

LES OGSÅ: 17 lag klare for Tour des Fjords

Fornøyd med hva de har oppnådd

Rittdirektør Roy Hegreberg er fornøyd med det rittet har oppnådd de første fem årene.

– Vi har fått til mye på fem år, og er veldig fornøyd med de rytterne vi har hatt i Tour des Fjords. Det er selvsagt vanskelig å få de største stjernen til å komme, men vi begynner å få en større profil der ute som gjør at rytterne ønsker å komme tilbake, forteller Hegreberg.

Selv om rittet i år ikke har de helt store trekkplasterne, opplever han ikke årets ritt som noen nedjustering.

– De norske rytterne har båret mye av interessen de første årene, og spesielt Alexander Kristoff har vært viktig for oss. I fjor fikk vi bekreftelse på at Greg van Avermaet ville stille opp,  og året før hadde vi Fabian Cancellara her. Vi har også hatt mange unge ryttere som har fått sine gjennombrudd her før de har fått proffkontrakt. Det varierer fra år til år hvem som kan stille opp, men vi er absolutt fornøyd med de som stiller, sier han.

LES OGSÅ: «Hvor er trekkplastrene, Roy Hegreberg?»

Vil holde på datoen

Et internasjonalt preg over feltet er uansett viktig for interessen.

– Selv om mange her i Norge kanskje ikke vet hvem mange av syklistene er, har de stor internasjonal interesse som gjør at internasjonal presse kommer. Det bidrar også til større verdiskapning både for oss, men også i form av turisme gjennom de bildene som sendes ut fra rittet, sier han.

Årets ritt går sammen med Tour of Norway, og før Tour de France. Det vil Hegreberg holde på.

– Jeg tror det er gunstig å ha det før Touren. Da er rytterne i en oppbyggingsfase og vil vise seg frem, forteller han.

LES OGSÅ: Betaler to millioner i startpenger

Mer fra Dagsavisen