Nyheter

– Spillreklame for 866 millioner

Utenlandske spillselskap har i løpet av et år brukt 866 millioner kroner på reklame rettet mot nordmenn, ifølge en analyse gjort av Medietilsynet.

Tallene baserer seg på reklamestatistikk for perioden 1. august 2016 til 31. juli 2017 som Medietilsynet har innhentet fra Nielsen Research.

– Utenlandske spillselskap brukte i alt 866 millioner såkalte bruttokroner på reklame som ville vært ulovlig etter norsk rett dersom den hadde blitt sendt av en norsk TV-kanal. Dette tilsvarer en total vekst på 17 prosent på ett år, skriver tilsynet i en pressemelding.

Økende marked

Markedet for slik pengespillreklame har økt kraftig, ifølge Medietilsynets tall. I 2014/2015 var den totale summen på 609 millioner kroner, og i 2015/2016 var den på 742 millioner kroner.

– Dette er det fjerde året på rad at Medietilsynet registrerer fortsatt vekst i markedet for pengespillreklame på TV som ville vært ulovlig etter norsk rett, opplyser seniorrådgiver Linda M. Andersen i Medietilsynet.

54 millioner ut

Norske spillselskap brukte i alt 54 millioner bruttokroner på utenlandske TV-kanaler og 124 millioner kroner på norske TV-kanaler i 2016/2017, ifølge statistikken.

Samlet blir tallet dermed 178 millioner kroner for de norske spillelskapene, en nedgang på 17 millioner kroner fra 2015/2016.

Reklame og plakater

Tallene er hentet fra norske TV-kanaler og utenlandske TV-kanaler som er rettet mot Norge. Kanalene som er med i utvalget sender fra Norge, Frankrike, Nederland, Spania og Storbritannia.

Datagrunnlaget omfatter både reklameinnslag og sponsorplakater.

Mer fra Dagsavisen