Tallene baserer seg på reklamestatistikk for perioden 1. august 2016 til 31. juli 2017 som Medietilsynet har innhentet fra Nielsen Research.
– Utenlandske spillselskap brukte i alt 866 millioner såkalte bruttokroner på reklame som ville vært ulovlig etter norsk rett dersom den hadde blitt sendt av en norsk TV-kanal. Dette tilsvarer en total vekst på 17 prosent på ett år, skriver tilsynet i en pressemelding.
Økende marked
Markedet for slik pengespillreklame har økt kraftig, ifølge Medietilsynets tall. I 2014/2015 var den totale summen på 609 millioner kroner, og i 2015/2016 var den på 742 millioner kroner.
– Dette er det fjerde året på rad at Medietilsynet registrerer fortsatt vekst i markedet for pengespillreklame på TV som ville vært ulovlig etter norsk rett, opplyser seniorrådgiver Linda M. Andersen i Medietilsynet.
54 millioner ut
Norske spillselskap brukte i alt 54 millioner bruttokroner på utenlandske TV-kanaler og 124 millioner kroner på norske TV-kanaler i 2016/2017, ifølge statistikken.
Samlet blir tallet dermed 178 millioner kroner for de norske spillelskapene, en nedgang på 17 millioner kroner fra 2015/2016.
Reklame og plakater
Tallene er hentet fra norske TV-kanaler og utenlandske TV-kanaler som er rettet mot Norge. Kanalene som er med i utvalget sender fra Norge, Frankrike, Nederland, Spania og Storbritannia.
Datagrunnlaget omfatter både reklameinnslag og sponsorplakater.