Fotball

Slik skal de tjene penger uten å bruke penger

Viking må øke inntektene, men har ikke råd til ansettelser. Likevel styrker klubben seg betraktelig på markedssiden. Ved bruk av Jørgen Tengesdal (37) og ved spillerinvolvering.

Følg RA Sporten på Facebook!

Klubbens markedsavdeling har den siste tiden bestått av Kjartan Salvesen og Andreas Ravndal. Nå er de i ferd med å omstrukturere. Daglig leder Eirik W. Henningsen går tyngre inn i markedsbiten, Jørgen Tengesdal er inne og klubben vil involvere egne spillere.

Dette vil ikke koste klubben mer penger.

– Tengesdal vil jobbe provisjonsbasert. Det finnes ikke penger til å ansette folk på ordinære vilkår. Nye kunder er hans primære oppgave. Vi vil utvide nettverket vårt. Så får vi som er her jobbe med de 130 eksisterende partnerne, sier Henningsen til RA.

LES OGSÅ: Viking forlenger med trio

André Danielsen og Iven Austbø er også i startfasen på å bli involverte.

– Det ønsker vi å gjøre mer av. Målet er at alle spillerne skal benyttes mot noe annet enn fotball – enten det er marked, sosialt engasjement eller arbeid mot de lokale klubbene.

Henningsen opplever at spillerne selv også ønsker dette.

– Hva kan de bidra med?

– De kan være med ut på kundemøter. Fortelle om Viking og hvordan de opplever det.

Klubben har også nå en betydelig lavere inngangsbillett på hva det koster å være sponsor. De ønsker flest mulig inn – enten det er nettverket, profilering eller selve stadion som lokker.

– Målet er at alle som har lyst skal få komme inn.

Tengesdal i gang

Jørgen Tengesdal er allerede i gang. Egersunderen, som hadde en lang spillerkarriere i klubben, har i flere år jobbet med salg. Han leier seg nå ut til Viking og jobber provisjonsbasert. Utenom Viking jobber han fortsatt som konsulent for Showroom AS. I tillegg er han involvert i en nyetablering. Det er mulig ettersom Viking er sesongbetont.

Tengesdal legger ikke skjul på at han fortsatt brenner for klubben. Han trives med å være tilbake på stadion. På flere områder er han en perfekt match. Tengesdal kjenner både produktet, menneskene og historien fra innsiden.

Nye tanker

Egersunderen er klar på at han har veldig lyst til å bidra med tanker og ideer i fortsettelsen. Han mener mye bra er iverksatt.

– Det gikk nok lettere å selge Viking de første årene etter flyttingen. De siste årene verre – fordi resultatene har uteblitt.

LES OGSÅ: Slik blir Vikings nye spillestil

Tengesdal peker på at i en klubb som lever av ferskvaren fotball må det også være lange strategier og perspektiver. Til tross for at alt påvirkes av siste resultat.

– Etter ti år i gamet vet jeg hva sport betyr – og hvor viktig det er at alle samler seg. Det gjelder både marked, investorer, styret og ansatte. Alle må dra i samme tau og i samme retning. Det er den viktigste jobben av det som skjer nå. Å finne en felles strategi. Viking har en vanvittig mulighet her om vi samler kreftene. Alle skal føle at det er gøy og engasjerende å komme inn her. Ordene høres fine ut, men dette er ikke noe vi bare kan si. Vi må vise det. Hver gang noen kommer innom i Jåttåvågen. Folk må se handling.

Så er han opptatt av å definere hva som egentlig er Vikings kjerneprodukt.

– Så må vi identifisere Vikings kjerneprodukt. Hva er det? Jo. Det er elleve mann som går på banen hver søndag. Selve fotballen er det som betyr noe.

Mer fra Dagsavisen