Sport

Slik er den nye handlingsplanen til Viking

Denne uken skal Viking igjen levere handlingsplan til NFF etter å ha havnet tilbake i rød sone. Hovedgrepet er enkelt og offensivt; inntektene skal økes.

Følg RA Sporten på Facebook!

– Det store bildet er at vi har levert på kostnadsreduksjoner. Nå må vi øke inntektene våre, sier daglig leder Eirik W. Henningsen til RA.

At Viking nok en gang må levere handlingsplan til NFF, grunnet svak økonomi, var ikke overraskende. Da klubben fikk beskjed om det forrige uke hadde både Henningsen og økonomisjef Henning Johannessen vært forberedt på det lenge.

– Vi har egentlig aldri beveget oss ut av rød sone reelt sett på drift, sier Johannessen.

Økonomisjefen erkjenner at de mørkeblå har nytt godt av å eie stadion i den gamle økonomiske målemodellen til NFF. Han er også klar på at det som nå skjer egentlig er fornuftig. I de nye målekravene er nemlig likviditet vektlagt i langt større grad – og rød sone er faktisk et hjelpeverktøy til klubbene.

LES OGSÅ: Har solgt over 9000 billetter til avslutningen

– Ikke skjønt alvoret

Det er ikke lenge siden Viking formelt sett forsvant ut av rød sone og opp i gul. I realiteten har de aldri fått tid til å vike fra den gamle handlingsplanen som ble sendt til NFF.

For å komme ut må en levere to halvårsregnskaper hvor kravene oppfylles. Straks Viking klarte dette havnet de tilbake i rød sone med ny målemodell. Det betyr at en ny plan må sendes inn.

Denne gangen er kravene som stilles fra NFF mer spesifikke mot forskjellige poster enn sist. Rød sone medfører, blant annet, at klubben fortsatt ikke har full selvråderett over kjøp, salg, ansettelser og reforhandlinger. Selv om det heter at alt må godkjennes enkeltvis er det praksis umulig i et overgangsvindu. Rammene er det som vil bli godkjent.

Samtidig legger ingen i Viking skjul på at dette neppe ville forandret mye på bildet. Faktisk vurderer de å være enda strengere med seg selv enn fra forbundet krever.

Mange lurer nok likevel veldig på hvordan klubben klarer å havne i rød sone etter nylig å ha hentet 17 millioner i en emisjon. Henningsen billedlegger det ganske enkelt.

– Vi har kuttet fra syv til tolv i administrasjonen og dessverre måtte vi også ta grep på sport. Det store bildet er at vi siden 2014 har kuttet 20 millioner i utgifter, mens inntektene har gått ned med 30 millioner. Det har tatt tid. Mange har fortsatt ikke skjønt hvor alvorlig vår situasjon er, sier den daglige lederen.

– Kan dere igjen få problemer med å betale ut lønn i desember?

– Nei. Vi vil ikke få likviditetsproblemer på kort sikt, slår økonomisjef Johannessen fast.

LES OGSÅ: Wiggen spent på brasiliansk spiss

Den store jokeren i økonomien er at stadion nå skilles ut i en eget datterselskap.

– Men dette er først noe som vil slå inn på sikt, sier Johannessen.

Han legger også til at utskillelsen kan føre Viking ut av rød sone på direkten etter dagens regler. Der står det ordrett at et datterselskap av et samarbeidende selskap – som det nye stadionselskapet vil være – ikke skal telle med.

– Men det er egentlig tullete og vi regner med at det blir endret på, sier han.

Stemningen sentral

Henningsen og Johannessen vil ikke gå inn på konkrete tall i den nye handlingsplanen. Budsjettet for 2017 er heller ikke lagt. Forslaget skal styrebehandles denne måneden.

Duoen snakker likevel gjerne om hva som må til for å klare dette. Det må tas grep for å tjene mer penger. Foruten spillersalg må klubben bedre tallene i sponsormarkedet og publikumsinntektene. Den sistnevnte inntektsposten var på 26 millioner for mindre enn ti år siden. Nå er den på ti millioner.

Grepene som tas har også tidligere vært signalisert. Sesongkortene har fått en ny og enklere struktur med lavere priser.

– Det koster nå 46 kroner å gå på kamp for de yngste. Ingen skal ta oss på det er dyrt, sier Henningsen.

I tillegg må kampopplevelsen bedres. Sponsor Insight sine målinger peker klart på at stemning på kampene er helt sentralt.

Det er vanskelig å få til med 3000–4000 tilskuere som har vært det reelle på flere av kampene den siste tiden. Å stenge av enkelte deler med bannere, for å skape mer intimitet, er ett grep. Samtidig jobber klubben tett med supporterne for å få innspill.

Henningsen er likevel klar på at Viking må erkjenne situasjonen og selv ta ansvar for å vinne publikum tilbake. Han er den første til å erkjenne at de ikke tåler reelle tilskuertall på 3000–4000.

– Temakamper, pausekamper, nye publikumsgrupper som ikke nødvendigvis har sine røtter her skal rekrutteres. Vi er offensive og tar flere grep, sier Henningsen.

Også i et krevende sponsormarked tar klubben grep med ny struktur.

– Det er viktig for oss at alle som ønsker det skal få bli en del av nettverket vårt.

Dessuten har de forventninger til den nye medieavtalen med Discovery som har en verdi på 2,4 milliarder over seks år.

– Den vil sikre oss langt flere kamper søndag klokken 18.00. Det er en forutsigbarhet folk ønsker. Så håper vi også på et løft som da TV2 kom inn, sier Henningsen.

Viking har kun fire av disse på hjemmebane i år. Det er færrest i serien.

Mer fra Dagsavisen