Nyheter

Skal bli grønnest i landet

Flytrafikken øker. Da haster det å bli grønnere, men hvordan? Nå inviterer lufthavndirektøren innovative sjeler til å teste sine tanker og ideer på Stavanger lufthavn, Sola.

Bilde 1 av 3

Det er klargjort for 3000 kvadratmeter solcellepanel på taket til parkeringshuset (tilsvarer ett års strømforbruk til 30 boliger). Flyplassledelsen flørter med vindmølletanker og utnytting av jordvarme for å bli selvforsynt. Smart avfallshåndtering, robotgressklippere og et bioforbrenningsanlegg som varmer opp flyplassen og hotellet er allerede på plass.

Mye grønt arbeid gjøres på Stavanger lufthavn, Sola, men lufthavndirektør Leif Anker Lorentzen vil gjøre mer.

Selvforsynt innen 2025

I år ferierer flyplassen 80 år. En perfekt ramme for å invitere regionens kloke, innovative hoder til å finne grønne løsninger på Sola, mener Lorentzen, som sammen med Grønn By inviterte til seminar om grønne muligheter på flyplassområdet onsdag formiddag.
– Vi ønsker å være selvforsynt på energi innen 2025. Det er et hårete mål, men hårete mål er nødvendig for å gå gang på omstillingen. Målet er at Sola skal være den grønneste flyplassen i Norge – som også er et hårete mål, forteller Lorentzen overfor RA.

– Det flyr 10.000 mennesker fra Sola hver dag. Flyplassen er som et eget samfunn. Dessuten har vi enorme areal tilgjengelig, enten det er snakk om solcellepaneler eller vindmøller. Jeg inviterer alle kloke hoder fra akademia og næringsliv til å bruke flyplassen som et laboratorium til å teste ut nye ideer, sier Lorentzen, som er spesielt spent på elflyutviklingen.

– Hittil har man testet én og toseters fly. Det er nok noen år igjen før passasjerflyene kommer, men ikke glem hvor for elbilindustrien gikk fra null til Tesla, minner Lorentzen om.

– Elfly kan komme fortere enn man tror. Det forskes også på hybridfly, som både går på strøm og biodrivstoff, legger Lorentzen til.

– Vi kan ha solkraftsenter

Ingvald Erga, fagansvarlig for ytre miljø ved Stavanger lufthavn, sier han er en grønn sjel – som elsker å reise med fly.

– Deter jo så kjekt å reise og fly. Nettopp derfor er det bare å brette opp ermene, sier Erga, som mener flyplassen er et ypperlig sted å legge et solkraftsenter.

– Å finne areal kan være krevende, men på flyplassen har vi god plass. Vi ser også på små vindmøller og muligheten til å utnytte varmen i jorden, sier Erga, som også forteller hva flyplassen har gjort.

– Vi sparer to millioner kilowattimer ved å optimalisere belysning og varme. I tillegg har vi avfallspresser som selv gir beskjed når de er fulle, forklarer Erga.

Daglig leder i Grønn By, Elin Schanche, mener mulighetene er store for at lufthavnen kan bli grønnere.

– Flyplassen er et logistikk-knutepunkt. Bussene, kjøretøyene og andre maskiner kan gjerne gå på strøm. Mulighetene er mange, sier Schanche.

– Må snakke om CO2-elefanten i rommet

Kan flere bygninger i tre hjelpe miljøet? Det mener Olav Mosvold Larsen, seniorrådgiver i Avinor innen strategi og utvikling.

– Vi må tørre å snakke om elefanten i rommet, at utslippene fra lufttrafikken øker. Utfordringen er at flytrafikken øker. Vi må gjøre alt vi kan for å redusere utslippene, for den veksten kommer vi ikke unna, sier Mosvold Larsen, som var en av foredragsholderne under det «grønne» seminaret på Stavanger lufthavn Sola i går.

Om ikke utslippene minker, kan lufttrafikken stå for halvparten av CO2-utslippene fra transportsektoren. Mosvold Larsen at mulighetene er store for å unngå dette.

– For ti år siden hadde man ikke tro på biodrivstoff. Det kom. Nå forskes det på elfly. I tillegg kan man bygge flere bygninger i tre. Tre lagrer CO2. Betong og stål er energikrevende å lage, sier han.

– Vær et showroom

Alexandria Algard sier flyplassen er et utstillingsvindu

JKF-flyplassen har et urbant jordbruk, München har innendørs surfing, San Francisco har kunstutstilling. Hva kan man få til på Sola? Arkitekt Alexandria Algard utfordret de frammøtte om å være kreativ i måten man kan utnytte flyplassen.

– En flyplass kan vise hva regionen handler om. Flyplassen kan være et showroom for å vise hva som utvikles i regionen. Et verktøy for markedsføring. Finn de lokale behovene, se potensialet på Sola og koble dem sammen.

Mer fra Dagsavisen