Annonse
Lars Horpestad er daglig leder av klesbutikken «Sakki» som nylig etablerte seg i Radiocentralens gamle lokaler i Stavanger. De selger humoristiske T-skjorter med ulike trykk i forskjellige farger. Gründeren sier navnet «sakki» ble valgt fordi han mener det er et kraftuttrykk som sparker fra seg og blir husket. FOTO: TONE HELENE OSKARSEN

Selger humor på trykk

Den nettbaserte klesbutikken Sakki startet som et stunt for to år siden. For et halvt år siden tok det av, og nå selger de humoristiske T-skjortene til Lars Horpestad så bra at han har åpnet egen butikk.

Annonse
Rogalandsavis

– Det startet med at jeg og tidligere samarbeidspartner Daniel Engen bare skulle gjøre en liten test, så tok det plutselig helt av, sier Lars Horpestad, mannen bak klesmerket Sakki. 

Sakki selger T-skjorter med humoristiske trykk i ulike farger, og har blant annet T-skjorter hvor det står «Jeg vil bare dra på hytta» og «Jeg vil bare strikke». Sakki startet som nettbutikk, men denne uken utvidet de til en fysisk butikk hvor de nå er fire ansatte.

Sakki har tatt over de gamle lokalene til Radiocentralen, hvor de nå har butikk i første etasje, og trykkeri og kontorer i underetasjen.

– Å ha en fysisk butikk gjør jo handelen hyggeligere, og det blir en helt annen kontakt med kundene, sier butikkmedarbeider Ann-Kristin Bråtane, som har stått i kassen i løpet av butikkens første levedager. 

Folkelig og gøy

Gründeren tror de har truffet en nerve hos folk, og han forteller at de får bestillinger fra nordmenn i inn- og utland. 

– Jeg tror folk liker det fordi det er folkelig, gjenkjennelig og gøy. Veldig mange kjøper det som gaver, og vi har til og med sendt T-skjorter til Svalbard, sier Horpestad. 

Da han først startet med produksjon av T-skjorter hadde han ikke trodd han skulle ende opp med egen butikk. 

– Sakki startet som et sideprosjekt, og jeg hadde ingen anelse om at vi skulle ende opp her. Plutselig tok det helt av, og vi bestemte oss for å kjøre på, sier han.

Tett dialog

For Sakki er det viktig å være i dialog med kundene, og Horpestad sier butikken er avhengig av tilbakemeldinger fra kjøperne. 

– Vi ønsker at våre produkter skal være noe kundene er med på å utvikle. Derfor passer vi på å spørre hva slags motiver de kunne tenkt seg, og i hvilken form, sier Horpestad, som forteller at det startet med T-skjorter, og at det nå har utviklet seg til gensere, kopper og handlenett med morsomme trykk. 

– Det er viktig å vite hva kundene vil ha, og tilbakemelding fra dem er med på å drive konseptet videre, sier han. 

– Jeg tror noe av grunnen til at folk liker dette så godt er fordi du ikke får tak i dette i en vanlig klesbutikk. I tillegg er det jo perfekte gaver til den som har alt, men mangler en morsom T-skjorte, legger Bråtane til. 

Nøyaktig hvor veien går videre vil ikke Horpestad si så mye om, men han forteller at selskapet stadig er under utvikling. Og når det gjelder navnet på bedriften, er ikke Horpestad i tvil om hvorfor valget falt på Sakki.

– Navnet Sakki var Daniel Engens ide. Det er jo det kuleste uttrykket vi har. Det er et kraftuttrykk som virkelig sparker fra seg og blir husket, sier Horpestad.

Annonse