Det betyr at planlagte verkstedopphold kan gå sin gang uten redusert kapasitet i sambandet. Reserveferjen blir også satt inn dersom ferjene er ute av drift av andre grunner.
Det er MF «Sulafjord» fra Fjord1 som settes inn. «Sulafjord» er i dag en del av sambandet Horten – Moss.
Ut februar
Ordningen gjelder ut februar. Statens vegvesen er i gang med å finne en løsning for resten av dagens anbudsperiode, som er ut 2018.
Planlagte verkstedopphold i gjeldende periode er for MF «Mastrafjord» 13. – 24. februar.
– Jeg er glad for at denne løsningen med reserveferje kom på plass så raskt, slik at passasjerene slipper å sitte i kø på grunn av redusert ferjekapasitet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.
Fra 1. januar 2019 er det ny anbudsperiode. Da vil det være fire ferjer som trafikkerer sambandet Mortavika – Arsvågen.