Nyheter

– Pinlig ansvarsløst bomutspill

Både Høyre og Venstre reagerer kraftig på SVs snuoperasjon om bompenger.

Det var i forbindelse formannskapets behandling av den fremforhandlede byvekstavtalen at SVs Eirik Faret Sakariassen ba om at avtalen ble avvist, for å forhandles på nytt uten bompenger.

Faret Sakariassen frontet Stavanger SVs nye tanker om bompenger i RA fredag.

– Stavanger SV tenker nytt om bompenger. I dag er det slik at Høyre/Frp-regjeringen deler ut skattekutt til rikfolk, mens vanlige folk betaler for vei- og kollektivutbygging. Det rettferdige vil være at dette tas over skatteseddelen, og at de som har mest bidrar mest, sier Faret Sakariassen.

Høyre: – Pinlig av SV

Det får både Høyre og Venstre til å reagere kraftig.

– I mars stemte SV i Stortinget for nettopp denne bompengepakken. SV var også med å fremforhandle både prosjektene og bompengepakken i fylkestinget som er blitt vedtatt.
Stavanger SV gjør nå et pinlig forsøk på å fraskrive seg bompengeansvar, sier Anne-Kathrine Nygård Bergh til RA, og legger til:

– At Sakariassen nå stjeler både argumenter og retorikk fra Frp i bompengepolitikken er midt sagt oppsiktsvekkende.

LES OGSÅ:

(RA+)

Dekker over

Nygård Bergh mener at SV nå forsøker å dekke over at de selv har vært med på å vedta Bypakke Nord-Jæren, både lokalt og på Stortinget.

– Stavanger SVs utspill representerer et fundamentalt brudd med den politikken partiet har frontet i alle år, og vil gjøre nullvekstmålet i biltrafikken helt umulig å nå. Dette henger ikke på greip, sier hun.

Høyre-politikeren mener at SV, med Sakariassen i spissen, ved flere anledninger har uttalt at de ønsker å gjøre det vanskeligere å bruke bil.

– Nå fremstår partiet plutselig som privatbilismen varmeste tilhengere. Stort mer populistisk enn dette er det vel ikke mulig å bli, sier Nygård Bergh.

Venstre: – Tidenes snuoperasjon

Det får hun støtte i av Venstres Kjartan A. Lunde.

–  Litt mer enn en måned etter at SV stemte for denne bompakken i Stortinget så skal de plutselig være imot. Det må jo være tidenes snuoperasjon.
SV som har latet som om de er for både kollektivutbygging og sykkelutbygging, men nå skal de plutselig være imot hele greia. Dette var helt spesielt, sier Lunde til RA.

Kjemper for mer midler

Både Høyre og Venstre hevder å kjempe hardt for at bompengenivået skal ned og at andelen statlige midler skal opp.

De peker på at dette er blant grunnene til at bompakken skal reforhandles igjen allerede i 2018 når de nye midlene i Nasjonal transportplan er klare.

– Denne pakken har rekordhøyt støttenivå til kollektivutbygging og over en milliard i tilskudd til sykkelvei. 70 prosent av pengene i bompakken går jo til bussvei, bussfelt og sykkelveier. Bompakken tilrettelegger også for mer miljøvennlig transport. Dette er langt mer enn hva forrige bompakke hadde da de rødgrønne styrte, sier Lunde.

Mer fra Dagsavisen