Annonse
Terese A. Helleland, leder for kundeservice, på speed-date med bankdirektør Trine Stangeland. Siden Stangeland ble ny direktør i banken 1. mars, har hun hatt cirka 120 speed-dater med bankens ansatte. Foto: Arne Birkemo

På date med den nye sjefen

– Jeg er overrasket over hvor åpne og ærlige de ansatte har vært, sier Trine Stangeland, fersk bankdirektør i Sandnes Sparebank.

Annonse
Rogalandsavis

– Hva er bra med banken vår?

Trine Stangeland spør Terese A. Helleland. 

RA er flue på veggen når bankdirektør Stangeland har en av sine siste speed-dater med bankens ansatte.

– Vi er til stede, fysisk, både her i Sandnes og i Stavanger. Jeg synes vi er gode på sosiale medier. På Facebook har vi en responstid på mellom fire og seks minutter, svarer Helleland, som har jobbet seks år i banken.

For øyeblikket, i en vikarstilling, er hun leder for kundeservice. Hun er en av ansiktene kundene treffer når de besøker banken i person, ringer, sender e-post eller chatter i sosiale medier. Helleland synes det er spennende at hennes nye sjef dater samtlige ansatte.

– Det er en fin måte for Trine å bli kjent med alle som jobber her. Hva den enkelte kan og hvilke oppgaver der har. Det skaper engasjement og lagfølelse, sier Helleland til RA.

120 speed-dater

Stangeland, som ble bankdirektør 1. mars, har vært igjennom 120 speed-dater på.

I 20 minutter spør bankdirektøren om den ansattes kvalifikasjoner, oppgaver, hva som er bra og hva som kan bli bedre med banken. Hva som må bygges videre på, og hva som kan gjøres på en annen og ny måte.

– Nå føler jeg at jeg kan sette meg hvor som helst i kantinen når vi har lunsj, fordi jeg har jo blitt litt kjent med alle i turbofart, sier Stangeland.

Det er ikke første gang den relativt ferske bankdirektøren har speed-date med ansatte.

– Jeg gjorde det samme da jeg ble leder i Lyse Dialog. Erfaringen da var at metoden er utrolig effektiv og verdifull.

– Selv om jeg har sittet i styret til Sandnes Sparebank, har jeg ikke jobbet i bank før. Jeg hadde aldri lært meg så mye på så kort tid uten å speed-date, fortsetter Stangeland.

Målet med massedatingen er å få innsikt hva de ansatte tenker og mener om arbeidsplassen sin. Banken er i gang med å utforme en ny strategi, som skal legges fram for styret og lanseres i mai.

– Verken jeg eller andre ledere sitter med hele vettet alene. Som leder blir man aldri utlært. Det er viktig å samle kompetasne og få innsikt i organisasjonen. I tillegg skaper speeddating forankring, engasjement og lagfølelse.

Overraskelser

Bankdirektøren er glad for at mange av de ansatte har vært ærlige og tydelige.

– Ellers ville ikke disse samtalene hatt så stor verdi. Jeg er overrasket over at mange har vært såpass åpne og ærlige. Mange har tydelige meninger. Det setter jeg pris på, sier Stangeland, som beskriver seg selv om leder på følgende måte:

– Jeg er tydelig, ingen tilhenger av skjulte agendaer, opptatt av prestasjoner og en lagbygger. tydelig leder.

Annonse