Stavanger

Optimisme ved hotellene

Hotellbelegget i 2008 var 69 prosent. I 2016 var det nede i 46 prosent, men belegget har stabilisert seg – etter 21 måneder med nedgang.

Bilde 1 av 2

To timer etter at de ankom Stavanger, var skotske Ian Smith og engelske Beth Moore på vei til Preikestolen.

– Vi fikk akkurat satt igjen bagasjen på hotellet, sier Moore.

Britene kom fra Oslo. Stavanger er siste stopp før de drar tilbake til Storbritannia.

– Vi ville se mer enn Oslo. Valget sto mellom Bergen og Stavanger. Vi valgte Stavanger. Jeg er fascinert av trehusene og arkitekturen her. Regn er vi vant med, sier Smith.

Peter Wiederstrøm i hotellrådgivningsselskapet Wiederstrøm Hotel Consulting mener at det nettopp er turisme hotellene i Stavanger bør satse på i tider med færre forretningsreisende.

21 måneder nedgang

– Det er ikke tvil om at hotellene i Stavanger-området har vært igjennom en tøff prosess, sier Wiederstrøm til RA.

Wiederstrøm mener tegn kan tyde på at hotellbunnen er nådd, etter en lang, lang nedtur.

– Fra oktober 2014 var det 21 måneder med nedgang i antall solgte rom målt mot tilsvarende måned året før.

– Ser man fra juli 2016 fram til og med februar i år, så har vi fem måneder med oppgang og tre måneder med minus – sammenlignet med tilsvarende måneder året før, sier han.

– Grunn til optimisme

– Prisene i Stavanger-området er fortsatt nede, men det er håp om at prisene stiger hvis etterspørselen går opp. Når antall solgte rom går oppover, er det grunn til å tro at bunnen kan være nådd, sier Wiederstrøm.

Han er kjapp med å påpeke at det uansett er langt igjen til gamle høyder i oljebyen.

– Prisene er fortsatt nede og presset på lønnsomheten hos hotellene er fremdeles sterkt, selv om noen erfaringsmessig gjør det bra.

Ifølge Wiederstrøm var hotelltoppen i «nyere tid» i 2008 i Stavanger.

– Da var belegget 69 prosent. I 2016 var belegget nede i 45,9 prosent. Hittil i år ser vi at tallet har stabilisert seg, men det er litt tidlig ennå, mener Wiederstrøm.

Mer fra Dagsavisen