Nyheter

Ønsker nullutslipp for drosjer

Venstre ønsker å stille nullutslippskrav til drosjene i Rogaland. Næringen er positiv til ideen, men ikke før teknologien blir god nok.

For én uke siden vedtok Stortinget at fylkeskommunene selv kan stille utslippskrav til drosjer, enten det er snakk om redusert utslipp eller nullutslipp. Leder i Rogaland Venstre, Kjartan Alexander Lunde, ønsker å gå inn for full utslippsstopp.

– Det må være realistisk å ha høye krav til taxinæringen så lenge teknologien stadig utvikler seg, og med tanke på hvor stor del av klimagassutslippene transportsektoren utgjør, sier Lunde til RA.

Han sier dette er et av mange tiltak som trengs for å få ned utslippene.

– Dette er ikke noe som skal skje over natten. I lovkravet står det at det er en frist på minimum fire år, så det blir en god innfasingsperiode, sier Lunde, som skal stille spørsmål om innføring av utslippskrav for drosjer til samferdselsutvalget i morgen.

– For å nå målene i klimaforliket om å redusere Norges klimagassutslipp med 20 prosent innen 2020, og at all transportøkning i de store byområdene skal tas med sykkel, kollektivtrafikk og gange, trengs flere nye virkemidler.

Vil komme av seg selv

Fylkesleder i Norges Taxiforbund Rogaland, Solveig Nærland, sier næringen er positiv, men at det er teknologien det skorter på.

– Vi vil være miljøbevisste, men foreløpig er ikke bilene gode nok. Teknologien må bedres og rekkevidden må bli større først, sier Nærland.

Hun tror en næring med nullutslippsbiler vil komme av seg selv.

– Jeg ser ikke poenget med å påtvinge næringen noe som vil komme naturlig. Dette er framtiden, og det vil komme av seg selv på sikt, men ikke akkurat nå, sier hun.

For dårlig rekkevidde

Stavanger Taxi sier seg enig med Norges Taxiforbund i at tanken er god, men at den kommer for tidlig.

– Vi er positive til å bidra til miljøet, men foreløpig er det ingen av elbilene som er gode nok for oss. Rekkevidden er rett og slett for dårlig, sier styreleder Leif Harald Rye.

Han sier videre at det er rekkevidde og ladetid som er viktig for dem, og at dersom de skal gå helelektrisk, er det viktig at logistikken er på plass.

– Det må selvfølgelig være mulig å lade flere plasser enn i dag, og per i dag er det litt for mange begrensninger. Men så snart teknologien er på plass, vil vi selvfølgelig gjøre det vi kan for å få flest mulig over på mer miljøvennlig drivstofftyper, sier Rye til RA.

Sparer seg i lengden

Khuram Butt er nestleder i Miljøtaxi Stavanger, og han er storfornøyd med forslaget.

– Dette er et skritt i riktig retning, og jeg er glad politikerne hiver seg på. Vi kommer snart til å utvide bilparken, og da er det i den retningen det går, sier Butt, som forteller at de har brukt Teslaer siden 2013.

– Vår erfaring tilsier at det går veldig fint med elbiler, og at de er mer enn gode nok for drosjebransjen.

– De er litt dyrere i innkjøp, men i lengden sparer du inn både pengene og miljøet, sier Butt til RA.

Mer fra Dagsavisen