Nyheter

Nå vil Bergen selge superbussene

Bergenserne ønsker å selge «superbussene» sine på grunn av misnøye. Nylig ble én av bussene utlånt til Stavanger, hvor det vurderes å innføre 60 av dem.

De tre siste årene har to såkålte superbusser rullet rundt i Bergen. Men nå går de gassdrevne, 24 meter lange kjøretøyene en usikker framtid i møte, skriver Bergensavisen (BA).

– Bussene har mange begrensninger som gjør dem lite anvendelige på våre busslinjer. Vi vurderer derfor hva som skal skje med bussene sier samferdselsdirektør Håkon Rasmussen i Hordaland fylkeskommune til BA.

LES OGSÅ: – En bybane på hjul (RA+)

Legger om traseen

Det er det fylkeskommunale selskapet Skyss i Bergen som eier bussene. Bussene er delvis finansiert som et EU-prosjekt for å øke bruken av biogass som drivstoff i kollektivtrafikken. På grunn av lengden kjører de på dispensasjon gitt av veimyndighetene for bestemte strekninger.

Men fra nyåret skal den ene av de to rutene som bussene trafikkerer, legges ned. Den andre linjen vil bli lagt om.

Deler av den nye traseen vil da ikke egne seg for 24 meter lange busser, heter det i et notat som fylkesrådmannen i Hordaland tidligere i år sendte til fylkesutvalget, skriver BA.

LES OGSÅ: Åtte milliarder til Nord-Jæren

Høy vedlikeholdskostnad

I det samme brevet legges også flere ankepunkter ved kjøretøyene fram, blant annet er vedlikeholdskostnadene ved bussene høye. Bussene har dessuten hatt lav driftsstabilitet, peker fylkeskommunen på. I likhet med Skyss vurderer de derfor salg eller utlån av bussene som mulige alternativer for kjøretøyenes framtid, skriver BA.

LES OGSÅ: Gigantbuss til byen

Må skje forbedringer

I Stavanger var entusiasmen stor for to uker siden da representanter fra Kolumbus, fylkeskommunen og Statens vegvesen fikk tillatelse fra Vegdirektoratet til å prøvekjøre en av superbussene til Skyss i Stavanger.

– Jeg er veldig fornøyd! Nesten mer fornøyd enn jeg hadde trodd i forkant, sa Vegard Thise i Statens vegvesen til RA etter den første prøveturen.

De testet blant annet kantsteinshøyder og svinger for å kunne sikre en sømløs overgang når den nye bussveien mellom Stavanger og Sandnes skal stå klar i 2023.

Innen den tid skal flere busstyper testes ut, og superbussen til Skyss er fortsatt en aktuell kandidat. De kan det bli hele 60 av i bybildet, ifølge direktør i Kolumbus, Odd Aksland.

– Men da må det skje forbedringer, understreker han til RA.

LES OGSÅ: Vil bygge nye kjørefelt og sykkelvei samtidig

For stor og tung

For til tross for at bussene måler 24 meter, har de nesten ikke større kapasitet enn Kolumbus sine lengste busser i dag som er på 18 meter.

– Sånn som den er i dag er den for stor og tung. Vi ønsker dessuten å se mer på elektriske løsninger før vi bestemmer oss helt, sier han.

I Bergen kan det bli aktuelt med 24 meter lange busser senere, sier samferdselsdirektør Håkon Rasmussen til BA.

Mer fra Dagsavisen