Sport

Mesterliga-publikum svikter Oilers

Oilers har mistet 1000 tilskuere i snitt på CHL-kampene siden oppstarten, og selv om laget kan måle seg med resten av Europa er ikke markedssjef Børge Moi Nilsen fornøyd med det.

Følg RA Sporten på Facebook!

Nå lokker han med gratis popkorn for å få folk på kamp.

– Vi skal ha et stunt på torsdag der alle som kommer får gratis popkorn. I tillegg kommer vi til å ha underholdning og sosialt samvær for alle som vil etter kamp oppe i Bankplassen, sier Moi Nilsen til RA.

LES OGSÅ: Oilers klare for nytt CHL-eventyr

Har solgt 1600 billetter

Han er selvsagt ikke fornøyd med å se tilskuertallet på CHL-kampene gradvis gå nedover.

– Det går jo feil vei, og det kan vi ikke være fornøyde med. Det kan være mange forklaringer på det, men i år starter vi en uke senere og møter litt mer kjente motstandere og blant dem et svensk lag. Det kan forhåpentligvis trekke, sier han.

Til torsdagens kamp mot Brno er det solgt 1600 billetter til nå.

– Billettsalget har ikke tatt helt av, og det tallet bør økes kraftig. Vi ønsker at det skal være fullt her hver eneste kamp vi spiller, men det tar tid å innarbeide enn sånn turnering og vi må også bli flinkere til å markedsføre hvor stor turneringen faktisk er, forteller Moi Nilsen som håper at fansen savner hockeyen og ønsker å se sitt nye lag i aksjon for første gang.

LES OGSÅ: Oilers tapte etter å ha ledet to ganger

Verdifullt på og av isen

Invitert til kamp er også Madlaleiren, BI, universitetet og flere andre for å vekke interessen blant dem som normalt sett kanskje ikke går på kamp.

– Det er enklere å invitere folk til å komme på kamp nå da det er ledige seter enn til en utsolgt GET-ligakamp, så vi håper at publikum som kommer skal få seg en god opplevelse. Heldigvis har vi en Pål Higson som sørger for at vi har et slagkraftig lag også i år, sier han.

Sportsdirektør Higson selv gleder seg til en ny runde med topp europeisk motstand.

– For klubben betyr det mye å være med. Sportslig sett matcher vi oss mot de beste i Europa, og utvikler oss på isen. Samtidig betyr det mye for rekrutteringen at vi har et utstillingsvindu som CHL å lokke med. I tillegg vokser vi som organisasjon ved å se hvordan andre klubber arrangerer kampene sine på, sier Higson.

LES OGSÅ: Oilers slo de østerrikske mesterne

Stolt av å representere Norge

Sportsdirektøren sier også at det ligger en god del stolthet i å representere Norge.

– Blant den genuine hockeyfansen i Norge er det nok en interesse av å se hvordan vi gjør det mot europeisk motstand, uavhengig av om de heier på oss eller ikke. For norsk hockey er det viktig å ha med en klubb, da det hever anseelsen til ligaen og sånn sett også kan gjøre det lettere for andre lag enn Oilers å hente spillere, sier Higson.

Sportsdirektøren synes det er vanskelig å peke på en konkret årsak for nedgangen i tilskuere.

– For turneringens ve og vel er det viktig at det kommer folk for å se kampene, og at tilskuerantallet går ned er ikke bra. Men turneringen holder fortsatt på å bygge seg opp, og kvalitetsmessig er det et fantastisk produkt som fortjener mer oppmerksomhet, sier Higson.

LES OGSÅ: Avspark i jakten på gull nummer syv

Tror avansement er mulig

Før torsdagens første gruppespillkamp er målsettingen klar.

– Målet er å gå videre. Det blir tøft, mot de tsjekkiske mesterne og tidligere semi- og finalister i Europa. Vi er underdogs, men har vist at vi kan hamle opp med de beste tidligere og synes det er realistisk å gå for avansement, sier han.

Årets CHL-sesong er det første i et nytt format, der antall lag er redusert til 32 og det skal spilles totalt 125 kamper før vinneren kåres. Når pucken droppes for Oilers første CHL-kamp for året mot Kometa Brno på torsdag, er det også med CHL-sjefen Martin Baumann på plass.

– Han skal være her fra onsdag til fredag, og jeg skal hente han på flyplassen onsdag. Det er stas at sjefen for hele turneringen velger å komme til oss på åpningsdagen av turneringen, og vi håper både han og de som kommer på kamp for en strålende hockeyopplevelse, sier Moi Nilsen.

LES OGSÅ:  Oilers mot ny sponsorrekord

Mer fra Dagsavisen