Nyheter

Lokal gründer tar opp kampen om russen

Sammen med Kristoffer Pedersen vil Stavanger-gründer John Glenna Bodsberg ta opp kampen mot Russeservice og Russedress, som har dominert markedet.

Gründerne bak selskapet Russeleveransen, mener mangelen på konkurranse på russemarkedet har ført til uforholdsmessig høye priser.

Nå vil John Glenna Bodsberg (21) fra Stavanger og Kristoffer Pedersen (22) fra Larvik yte konkurrentene kamp på pris og service.

– Russen har vist misnøye rundt servicen og pris på produktene. Det var slik vi forsto at det var stor etterspørsel på markedet. Vi vil gjøre en forandring, så vi bestemte oss for å starte et eget firma som står på russen sin side, uttaler Bodsberg overfor RA.

Bodsberg og Pedersen startet derfor firmaet Russeleveransen, med lager i Larvik.

LES OGSÅ: – Russefeiringen skal ikke ta over livet ditt

Forventer økende kundemasse

Sammen har de som mål å utfordre de to store leverandørene på russemarkedet. Gründerne har gått inn for å selge konseptklær i form av hodeplagg, gensere og langermede T-skjorter.

– På klærne får kunden trykt egen logo og tekst. I tillegg gjør vi det mulig for kundene å designe egne kolleksjonsklær, forteller Pedersen.

Selv om de ikke er på høyde med Russeservice og Russedress, har Russeleveransen så langt kunder fra både Sør-, Vest og Nord-Norge. Salget forventer de vil ekspandere ytterligere i tiden framover. – Nå som sosiale medier er så utbredt finnes det ingen grenser på hvor mange vi kan nå ut til. Da er det samtidig viktig at vi har en profesjonell og brukervennlig nettside. Det mener vi å ha fått på plass, sier Stavanger-gründeren.

LES OGSÅ: – Vi har brukt over én million på bussen

Seriøs aktør

Ikke bare tar de to gründerne imot bestillinger, men oppsøker også framtidige kjøpere for å utvide sin omkrets.

– Vi kontakter russegrupper på sosiale medier. Det er ikke alle som svarer, da vi ikke er så store og kjente enda, sier Bodsberg og fortsetter.

– Det er naturlig at russen ikke stoler på nye leverandører, da det har vært mye svindel fra useriøse leverandører. Vi skal imidlertid vise at vi er en seriøs aktør ved å være gode på pris og service, sier Bodsberg. Ole Jørgen Smerud, daglig leder i Russeservice, ønsker Russeleveransen velkommen til markedet, og sier de er vant til at stadig nye konkurrenter dukker opp.

Selv mener Smerud at deres kunder ikke gir uttrykk for misnøye verken når det gjelder pris eller service.

– Stadig flere aktører innen vår bransje gjør at vi hele tiden forsøker å utvikle og forbedre oss. Vi har heldigvis gode tilbakemeldinger fra våre kunder. Vi setter pris på dem, og de setter også pris på oss, mener Smerud.

Russeservice hadde i fjor en omsetning på 57 millioner kroner. Det er en økning fra året før, men mindre enn i 2014.

LES OGSÅ: Politiet advarer mot russeaksjon

Mer fra Dagsavisen