Nyheter

– Lærere rekker ikke å følge opp elevene

Seks av ti lærere på grunnskolenivå i Norge føler ikke at de har nok tid til å følge opp elevene sine. Det vil Utdanningsforbundet gjøre noe med.

At seks av ti lærerne på grunnskolenivå i Norge ikke føler de har nok tid til elevene sine kommer fram i en fersk undersøkelse som Respons Analyse har utført for Utdanningsforbundet.

I undersøkelsen viser tall at 31 prosent av lærerne mener de har «noe mindre» tid til oppfølging av elevene sine. Samme andel mener de har «mye mindre» tid nå enn før.

– Det er veldig synd at det er slik. De som styrer landet må ta det til etterretning og gjøre noe med det, sier rektor ved Kannik skole, Finn Lea.

Kannik skole er blant landets største barne- og ungdomsskoler med 550 elever. Det betyr travle arbeidsdager for skolens lærere.

– Det er en utfordring og vi jobber med tilpasset opplæring hver dag, sier rektoren.

Bekymret for elevmengden

Ann Kristin Sandanger er en av lærerne på Kannik skole. Hun er lærer i flere fag, og har i gjennomsnitt ansvar for 28 elever i hovedklassene sine.

– Siden jeg begynte her for omtrent åtte år siden har jeg gått fra å ha rett over 20 elever, til å ha opp imot 30. Den forskjellen merkes. Ikke bare for meg, men for de fleste lærere i landet, sier Sandanger.

På grunn av klassestørrelsen føler hun at tiden til å følge opp alle elevene ikke alltid strekker til. Nå er hun bekymret for at lærere ikke skal kunne knytte gode nok relasjoner til elevene sine.

– Her er vi opptatt av tilpasset opplæring, og da er det viktig å ha en god relasjon til elevene, men det blir vanskeligere jo større klassene blir. De fleste lærere går derfor rundt med litt dårlig samvittighet. Siden ikke alle elevene i en klasse er på samme nivå blir det også vanskeligere å se, høre og følge opp hver enkelt i løpet av en skoletime, sier hun.

Rektor Lea legger til at læreres økende ansvar for administrasjonsarbeid og annen dokumentasjon kan ha bidratt til at ikke alle får fulgt opp elevene på en tilfredsstillende måte.

Setter krav

Inger Haraldsen, leder i Utdanningsforbundet Stavanger, kjenner til situasjonen, og er skuffet over tallene som kommer fram i undersøkelsen.

– Utdanningsforbundet har påpekt problemet i flere år, og mener flere lærere må inn i klasserommene samtidig som klassene bør være mindre. Det er skuffende å registrere at det ikke er oppnådd, sier Haraldsen.

Sammen med Elevorganisasjonen og Foreldreutvalget har Utdanningsforbundet satt krav til politikerne om en ny lærernorm.

Normen innebærer at det skal være maksimalt 15 elever per klasse fra 1. til 4. klasse. Den innebærer også at det skal være maksimalt 20 elever i hver klasse fra 5. til 10. klasse.

Mer fra Dagsavisen