Leder

Leder: Samferdsel på skinner?

Batteribusser bør ikke være umulig å få til når det faktisk er utviklet batteriferjer som går på norske fjorder, skriver Bjørn G. Sæbø i denne lederen.

Dette er en leder. En leder er en kommentar som gir uttrykk for avisens meninger og holdninger.

Et overraskende bredt flertall i fylkespolitikken har samlet seg om å utrede en skinnegående løsning mellom Jærbanen, Universitetet i Stavanger/Stavanger universitetssjukehus og Stavanger lufthavn, Sola. Med en Econ-rapport i ryggen som sier at en baneløsning mellom disse punktene vil bli Norges mest lønnsomme, er det neppe gambling å sette av tre millioner kroner til utredning. Å fange opp kollektivpassasjerer fra Forus, flyplassen og de tunge institusjonene på Ullandhaug kan være et Kolumbi egg, avhengig av hvis-betingelser som trafikkgrunnlag, tekniske løsninger og ikke minst finansiering. Noen må betale for infrastruktur til de statlige tungvekterne på Ullandhaug, og da kan det være politisk smart av fylkets budsjettkamerater å inkludere Frp på laget.

De samme budsjettkameratene forbereder også å bremse ned trolleybuss som teknologivalg for bussveien som skal stå ferdig i 2023. Trolley ble opprinnelig valgt etter anbefaling fra samferdselssjefen, som pekte på at bussveiens lengde og de nye bussenes størrelse ikke gikk i hop med batteridrift. Batteriteknologien endres så raskt at forbedringen skjer mens fylkespolitikerne diskuterer, slik at en endelig beslutning må skje på bakgrunn av de ferskeste oppdateringene. Batteribusser bør ikke være umulig å få til når det faktisk er utviklet batteriferjer som går på norske fjorder.

Bak den mulige trolleyvrakingen ligger også de klare signalene fra samferdselsministeren om at staten ikke vil betale 700 millioner kroner ekstra for master og ledninger. Hvis Ketil Solvik-Olsens trolleyskepsis er basert på teknologioptimisme på vegne av batteridrift av bussveien, er det grunn til å tro på statlig velvilje. Selv om trolley kan være en god løsning, vil batteridrift av busser også være hånd i hanske med Stavangers smartbysatsing og gi muligheter for lokale bedrifter som jobber innen batteriteknologi.

Mer fra: Leder