Saksdokumentene fra fylkesrådmannen ga ikke alle svarene samferdselsutvalget mente de trengte for å gjøre opp en mening om det er en bru eller fortsatt ferjer som er best for trafikken til og fra Vassøy.
– Ikke nok dokumentasjon
– Vi følte ikke at vi hadde god nok dokumentasjon. Derfor ble et fellesforslag fremmet av Høyre vedtatt, sier Arne Bergsvåg (Sp), leder for samferdselsutvalget i Rogaland fylkeskommune til RA.
Hva koster egentlig en bru for å gjøre Vassøy landfast? Hva koster mer miljøvennlige, og mest sannsynlig større ferjer? Og hvilke utbedringer må ferjekaiene ha? Det er spørsmålene politikerne satt med i fylkessalen i går ettermiddag.
LES OGSÅ: Vassøy frykter for nærbutikken
Vil sammenligne svarene
– Vi må sette svarene opp mot hverandre for å kunne fatte en god beslutning, sier Janne Johnsen (H), som fremmet forslaget som samtlige partier utenom Venstre stilte seg bak.
– Det er vi som har ansvaret, enten det blir bru eller ferje. For at vi skal kunne velge det beste for oss og Vassøy, så må vi kunne sammenligne prisene på de ulike alternativene. Slik dokumentasjonen er, så har vi ikke sjansen til det nå, legger hun til.
Undrer seg over Stavanger
Stavanger kommune har tidligere stilt seg positive til bruforbindelse til Vassøy, men kommunen mener en bru er for dyr. Leder Bergsvåg og andre politikere i samferdselsutvalget mener Stavanger må mer på banen.
– I andre kommuner hvor det har vært snakk om bruer, har det vært trøkk fra kommunene. Kommunene har vært aktive med å finne midler og for å få planene gjennomført. Her har Stavanger vært helt tydelige på at de ikke vil betale. Nå sender vi ballen over til Stavanger, sier leder Bergsvåg.
– Jeg savner et tydeligere Stavanger på dette, sier Andreas Bjelland (Ap).
En bru vil koste 400 millioner kroner. Tallet ble estimert i 2013 av Dimensjon Rådgivning.
LES OGSÅ: Står fast på Vassøy-bru
Vil ha miljøferjer
Venstre mener en bru vil ødelegge naturlandskapet, og vil heller har miljøvennlige ferjer.
– Venstre vil ikke ha bru uansett. Bruene blir høye om man tillater båttrafikk under. Det vil ødelegge naturen, sier Kjartan Lunde, Venstres eneste representant i samferdselsutvalget.
Lunde minnet sine utvalgskolleger om at en bru vil øke bilandelene.
– Stavanger trenger fortetting langs kollektivaksene. Man kan ikke legge til rette for mer bil. Det er ikke rom for en stor utvidelse av bilbruken på øya, og en bru vil føre til mer bilbruk, sier Lunde.
– Vassøy har et bra båttilbud i dag. Rogaland fylkeskommune bør heller få gang på miljøvennlige ferjer, mener Lunde.
Debatt siden 1960-tallet
[ Debatten om å få bruforbindelse til Vassøy har pågått siden 1960-tallet. ]
Stavanger kommune har flere ganger gått inn for å bru, men prisen har vært for høy.
LES OGSÅ: Vil ha Vassøybru – vil ikke betale
I 2013 ble en bru estimert til å koste 400 millioner kroner.
Slik lyder fellesforslaget
Onsdag vedtok samferdselsutvalget følgende: Rogaland fylkeskommune ber om at Stavanger kommune utarbeider reguleringsplaner og planer for finansiering av utbygging av bru til Vassøy. Broen finansieres ved ferjeavløsningsmidler inntil 30 år. Rogaland fylkeskommune ber Kolumbus skissere alternative ruteopplegg og investeringsbehov både for kaianlegg og alternative miljøvennlige drivstoff samt størrelse på ferje for en eventuell videre båtforbindelse mellom Stavanger og Vassøy.
Samferdselssjef i Rogaland fylkeskommune anbefaler ikke bru. I stedet ønsker administrasjonen mer miljøvennlige ferjer.