Annonse
Roy Steffensen (Frp) og selgeren Erik Liland liker dårlig dagens regelverk, og ønsker endringer raskt. FOTO: EIGIL KLOSTER OSMUNDSEN

Kjemper for like bruksregler for vannscooter og båt

Roy Steffensen (Frp) og selgeren Erik Liland ønsker færre vannscooter-restriksjoner så fort som mulig.

Annonse
Rogalandsavis

Av: Eigil Kloster Osmundsen

Etter at den sittende regjeringen fjernet avgift for hestekrefter i 2014 har salget av vannscootere i Norge femdoblet seg. Selgeren Erik Liland, som er ansatt ved Hydrolift AS på Forus, regner med en ytterligere økning dersom loven blir liberalisert.

– Vi har stadig potensielle kunder innom som har lyst på en vannscooter, men som ikke ønsker å kjøpe en før bruksvilkårene er likestilte med normale båter, sier Liland til RA.

LES OGSÅ: Tommy (29) kjørte vannskuter fra Mandal til Danmark

Ønsker mildere restriksjoner

Stortingsrepresentanten og Kvitsøy-buen Roy Steffensen (Frp) er en av dem som kjemper aktivt politisk for å forbedre forholdene for folk som bruker denne typen fartøy. Det er i første omgang snakk om å sende et forslag om å fjerne restriksjonene til høring, noe som sannsynligvis skal gjøres i august.

– Per dags dato må føreren av en vannscooter holde en hastighet på under fem knop helt til personen er minst 400 meter fra land. Dette er et av mange eksempler som viser at disse personene blir alt annet enn favorisert, sier Steffensen til RA.

Han påpeker at denne brukergruppen er likestilt med båteiere på alle punkter utenom bruken.

– Det stilles samme krav til for eksempel støy, forurensning, produksjon og salg av produktet. Nå er det på tide med en forandring, sier Steffensen.

LES OGSÅ: Ønsker seg vannscooterbane i Hafrsfjord

Samme førerkrav som for båt

– Den som skal sette seg bak rattet på en vannscooter må være minst 16 år gammel, være innehaver av båtførerbeviset eller være født før 1980. En må med andre ord sitte inne med nøyaktig den samme kompetansen som en båtfører. Dermed håper jeg at dette blir den siste sommerferien med særskilte restriksjoner ved bruk av vannscooter, sier Liland.

Ifølge Steffensen kan restriksjonene mot fartøyet like godt kalles for et totalforbud.

– For å benytte seg av vannscooter som fremkomstmiddel kreves det ekstremt gode lokalkunnskaper, ettersom det er så mange plasser der de ikke får kjøre, sier Steffensen.

Tror ikke antall blir et problem

– Dette er ikke et billig fartøy. Jeg tror  at flertallet av de som har omtrent 100.000 kroner å avse velger en båt, ettersom den kan ha plass til flere personer, sier Steffensen videre.

– Det er mange gamle båter rundt omkring i Norge. En motor som er 30 år gammel forurenser mye mer enn en vannscooter som er et par år gammel, legger Liland til.

Flere parkeringsalternativer

Mens de fleste båteiere har en egen parkeringsplass til båten, er ikke dette nødvendig for vannscooter-eiere.
– De fleste har en båthenger som de bruker til å transportere den til bilen sin. Det finnes også en såkalt «dock», der produktet får ligge tørt uten at det gror noe på den. Det er med andre ord ikke problematisk å få scooteren på land, avslutter Liland.

– Et sportsleketøy

Stortingspolitiker Eirin Sund (Ap) var med på å oppheve totalforbudet mot vannscooter i 2013 under den rødgrønne perioden.

LES OGSÅ: Nå er vannscooter lovlig

– Båt er et transportmiddel, mens vannscooter er et sportsleketøy. Vi er opptatt av at en ikke skal kunne kjøre sistnevnte i høy hastighet tett opp mot land. Årsaken er at folket skal kunne benytte seg av strandlinjen uten å bli forstyrret, sier Sund.

Hun kommer imidlertid til å lytte til hva som kommer frem når emnet skal opp til høring.

– Vi vil nok ha en restriktiv tilnærming og ivareta friluftsinteresser, avslutter Sund.

Kritisk til likestilling med båt

Erik Thoring ønsker ikke frislipp av vannscootere i norsk natur.

– Jeg tror det vil være betydelig motstand mot enda mer støy og fart i skjærgården, sier Thoring til RA. Han er daglig leder i Naturvernforbundet i Rogaland.

Han understreker at det også vil medføre økt utrygghet for naturmiljøet.

– Vannscootere kan holde høyere fart enn de fleste andre farkostene, og de kan gå atskillig tettere på land fordi de ikke blir drevet fram av en propell. Det er et leketøy som det kun bør være anledning til å bruke på anviste baner, sier Thoring, og fortsetter:

– Alle som har vært på sjøen i sommer ser at regelverkets punkt om at en vannscooter må være minst 400 meter fra land for å kjøre raskere enn fem knop ikke fungerer i praksis. Da er ikke færre restriksjoner en aktuell løsning framover.

 

Annonse