Nyheter

Ikke buss for tog neste sommer

Lei av buss for tog? Du skal få slippe det neste sommer, ifølge Bane Nor.

Å kjøre buss i stedet for tog om sommeren er blitt en vane for togpendlerne på Jærbanen de siste årene.

I år er Jærbanen stengt fra 18. juni til 12. august.

LES OGSÅ: Flere passasjerer på Jærbanen

Slik blir det ikke neste år, ifølge Bane Nors Stian Wesøy, områdedirektør for Jærbanen og Sørlandsbanen.

Noe helgestengt

– Når arbeidet er ferdig i august, vil man få en mer ordinær vedlikeholdsdrift, som betyr at man ikke behøver å ha sommerstengt, sier Wesøy til RA.

Ordinært vedlikehold betyr likevel buss for tog enkelte helger.

– Da blir det stengt fra fredag ettermiddag, etter at de jobbreisende har kommet seg hjem, fram til de skal på jobb igjen mandag morgen. Slik kommer vi ikke unna, sier Wesøy, og områdedirektøren har forståelse for at folk er frustrerte over lange perioder med buss for tog.

LES OGSÅ: Flere togforsinkelser i fjor

– Vi holder på med et omfattende arbeid, med store, tunge maskiner og folk. Hadde vi hatt togtrafikk samtidig, ville vi aldri blitt ferdig.

– Jærbanen er mye brukt. Slitasje vil det alltid være. Vedlikehold er nødvendig. Selv om det kan være utfordrende med buss for tog, er det positivt for de reisende at Bane Nor tildeler Jærbanen så mye midler. Det er snakk om flere hundre millioner kroner, sier Wesøy.

Når passasjertogene begynner å rulle igjen 12. august, skal Jærbanen ha bedre driftsstabilitet, punktlighet og kapasitet. Wesøy mener reisende vil merke forskjell fra før sommeren.

– Man vil ikke måtte stenge ned når høst- og vinterstormene kommer.

NSB: – Gode nyheter

Mens Bane Nor har ansvaret for infrastrukturen, er det NSB som har passasjeransvaret.

– Vi gleder oss over at Bane Nor forteller at vi kan slippe sommerstengt, selv om vi har hørt det før, sier pressevakt i NSB, Håkon Myhre.

– Vi får klager fra passasjerene. Våre ansatte i Rogaland har vært flinke til å håndtere situasjonen. Det er ikke lett å fortelle folk hvorfor bussen står fast i trafikken. Brorparten av de reisende har forståelse for at arbeidet må gjøres.

Arbeidet som gjøres

* 100–150 arbeidsfolk jobber døgnet rundt med å bedre driftsstabilitet, punktlighet og kapasitet mellom Stavanger og Moi.
* Mellom Stavanger og Sandnes fullføres installasjon og testing av nytt signalsystem fra leverandøren Thales. Resultatet skal etter planen bil færre tekniske feil, mulighet for flere tog på dobbeltsporet og mer fleksibel håndtering ved avvik i oppsatte avganger.
* Før dette må eksisterende signalanlegg og tilhørende komponenter demonteres.
* Mellom Sandnes og Egersund kommer Launes bru.

LES OGSÅ: Jærbanen holdes stengt i hele sommer

Mer fra Dagsavisen