Stavanger

Hepworth-skulpturen er borte:– Tror dette vil ta knekken på kunstforeningen

Kunstner Kjell Pahr-Iversen og kunstsamler Ådne Kverneland trodde nesten ikke sine egne øyne da skulpturen «Figure of landscape» var borte onsdag morgen. Kverneland mener salget av skulpturen vil ta knekken på hele kunstforeningen.

Onsdag morgen ble skulpturen «Figure for landscape» av den britiske kunstneren Barbara Hepworth fjernet fra plassen sin utenfor Kunsthall Stavanger på Madlaveien - hvor skulpturen har stått i 46 år.

«Figure for landscape» er nå på vei til London og auksjonshuset Christie's. Skulpturen skal selges til høyest mulig for å redde den videre driften og eksistensen av Kunsthallen og Stavanger kunstforening.

Selv tror den profilerte kunstsamleren og forretningsmannen Ådne Kverneland at salget vil føre til det stikk motsatte.

– Jeg tror dette vil ta knekken på kunstforeningen. Nå har kunstforeningen ødelagt muligheten til sponsing i framtiden. Jeg tror ikke at de har ikke noe goodwill i byen nå. Hepworth-skulpturen var aldri tenkt som en gave til kunstforeningen. Det var en gave til byen, og nå har altså et fåtalls personer bestemt at den skal selges, sier Kverneland til RA.

– Uforståelig, pinlig og historieløst
Både Kverneland og kunstner Kjell Pahr-Iversen rister på hodene sine da de ser den tomme plassen der skulpturen sto utenfor Kunsthallen ved Madlaveien.

– Det er helt uforståelig at foreningen gjør dette. Mitt inntrykk var ar dette skulle endelig avgjøres og bestemmes på årsmøte 24. april - for dette er absolutt noe kunstforeningens medlemmer burde vært med på å avgjøre, mener Kverneland.

– Salget er en pinlig sak for byen, meget pinlig. Handlingen er sørgelig, trist, historieløs og idiotisk. Skulpturen har en kjempeverdi for Stavanger. Da den kom til byen i 1968 var det et monument som kom til byen. Et monument som på den tiden representerte pågangsmotet som rådet i byen i slutten av 1960-tallet. Hepworth-skulpturen var et løft for hele byen, forteller Pahr-Iversen.

– Nødvendig
Ifølge styreleder i Stavanger kunstforening, Eirik Moe, var salget helt nødvendig for at foreningen fortsatt skulle eksistere. Moe mener det sto om enten skulpturen eller foreningens videre eksistens.

– I realiteten var valget å enten selge bygningen, legge ned foreningen eller selge skulpturen. Vi forventer en del styr rundt denne avgjørelsen, og kanskje vil noen men at ting burde blitt gjort annerledes, men nå er vi der vi er. Styrets jobb er å sikre en trygg og bærekraftig videre drift. Og nettopp det gjør vi med å selge Hepworth-skulpturen. I dag startet den reisen til England. Nå er skulpturen under auksjonshusets ansvar, forteller Moe til RA.

Styrelederen sier at også han synes det er trist at «Figure for landscape» har forsvunnet fra bybildet.

– Det er kjempetrist at den nå er borte. Jeg skulle ønske den kunne bli. Jeg husker da den kom til byen. Det var stas. Jeg har et langt forhold til skulpturen, og jeg har veldig sans for kunstneren. Det er trist at det ikke finnes andre løsninger. Men vi hadde kniven på strupen. Vi kunne ike gjøre noe annet. Klart det er trist, men det er en bittersøt smak. Nå har vi muligheten til mange flotte utstillinger framover, og dette smertefulle salget gjør det mulig, sier Moe.

Dermed blir «Figure for landscape» i London til den blir solgt. Det er usikkert hvor mye kunstverket er verdt. Det er tidligere speulert i summer fra tre til 24 millioner kroner. Moe og resten av styret har høye forventinger til salget.

Håper på mest mulig penger
– Hvor mye vi får er vanskelig å si, men vi tror på et høyere tall enn det laveste som er omtalt tidligere. Vi vet det ble solgt en skulptur av samme kunstner i fjor sommer i London. Dette var en litt mindre skulptur, og den ble solgt for 24 millioner kroner. Hensikten er å få en høyest mulig pris. Det gjelder å finne den rette kjøperen i det rette markedet. Det er derfor den ikke selges på finn.no, sier Moe.

Moe vil ikke spekulere i hvor mye kunstforeningen kan få for «Figure for landscape».

– Men vi forventer at salget skal gi oss en langsiktig kapital i kunstforeningen. Salget sikrer driften videre, sier Moe.

Kverneland tror ikke det vil gå lang tid før kunstforeningen er i samme situasjon som nå.

– Pengene fra salget vil føre til fest i to år. Deretter er det slutt, og tilbake til den samme økonomiske situasjonen som i dag, sier Kverneland, som også mener at den praktfulle bygningen er altfor stor for kunstforeningen.

– Pengene fra salget er ikke nok til å pusse opp bygningen. I 2012 anslo styret i kunstforeningen at det vil koste 50 millioner kroner å renovere, sier kunstsamleren.

Mener Moe har vært uredelig
Kverneland mener at styrelder Moe ikke har vært helt redelig i prosessen som førte til at styret vedtok å selge «Figure for landscape».

– I Morgenbladet sa styreleder Moe at det var tre altenrativer. Det første var å selge bygningen. Det andre var å selge skulpturen. Det tredje var å legge ned foreningen. Det er ikke riktig at dette var alle alternativene. MUST (Museum Stavanger) sa i 2012 at de kunne ta over bygningen og drifte den, og at kunstforeningen kunne bruke huset åtte uker i året. Dette nevnte aldri Moe, påpeker Kverneland.

Pahr-Iversen er enig, og mener Stavanger-kunsten burde hatt en rik onkel.

Håper på helomvending på årsmøtet
Den 24. april er det årsmøte i kunstforeningen. Ifølge styreleder Moe skal medlemmene få en orientering om salget av «Figure for landscape». Det skal ikke være mulig å påvirke vedtaket på salget.

Kverneland og Pahr-Iversen håper at medlemmene skal kreve helomvending.

– Det eneste vi kan håpe på nå er at medlemmene stopper dette salget på det kommende årsmøtet, sier Kverneland.

– Se på de bak Oilers. Tenk om man hadde fått slike folk interessert i kunst, sier Pahr-Iversen.

Mer fra Dagsavisen