– Etterspørselen etter de beste modellene Rolex-klokker er så stor at vi ikke klarer å få tak i nok ur, sier Anders Askeland, daglig leder i Askeland Ur og Smykker, til RA.
Avanserte urverk skinner fra glassmontre i den eksklusive klokkebutikken hans midt i Stavanger sentrum. Sikter du deg inn på bestselgerne, må du regne med å punge ut fra 80.000 kroner til 150.000 kroner. Den dyreste klokken ligger på rundt 670.000 kroner.
Gode år
Prisene ser imidlertid ikke ut til å skremme kundene. I 2014, året da oljenedturen startet, kunne klokkekjeden skilte med et positivt årsresultat på 808.000 kroner. I fjor lå det på 2.101.000 kroner.
– Vi har hatt gode år i tøffe tider for regionen. Det må jeg som leder være kjempeglad for, sier Askeland.
(Saken fortsetter under bildet)
Forretningen hans er ikke den eneste som opplever økt salg av luksusvarer. Porsche-salget går så det suser i Stavanger, kunne nettavisen Hegnar.no melde tidligere denne uken.
– Vi har solgt 62 nye biler til nå i år, mot 68 i hele 2016, sier salgssjef hos Porsche Center Stavanger, Roy Klungtvedt til Hegnar.no.
Økning i båtsalg
Senteret åpnet i 2015, midt i oljekrisen. Likevel har de hatt en økning i antall solgte biler hvert år, forteller han.
– Men økningen har aldri vært så stor som fra 2016 til 2017, påpeker Klungtvedt til nettavisen.
I 2015 endte de likevel opp med et negativt årsresultat på 2.488.000 kroner. I fjor ble det minus 877.000 kroner.
Ved Rogaland Maritime Senter kan de fortelle om generelt tøffe tider for båtbransjen.
– Men de siste par årene har det stabilisert seg, og fra i fjor til i år ser vi en salgsøkning på 15 prosent av de dyreste båtene, sier daglig leder Rolf Skjervik, og sikter til farkostene som ligger i prissjiktet fra én million kroner til 1,4 millioner.
Senteret hadde i fjor et negativt årsresultat på 5.728.000 kroner, mot negative 4.705.000 året før.
– Et positivt tegn
Økonomiprofessor mener økt luksussalg tyder på en region som er på bedringens vei.
– Økt salg av luksusvarer er én av flere indikasjoner på at tilbakeslaget i regionen kan være tilbakelagt, sier økonomiprofessor Klaus Mohn ved Handelshøgskolen ved Universitetet i Stavanger.
Luksusforbruk står nemlig i sammenheng med inntekt, peker han på. – Når inntekten stiger, vil forbruket stige – inkludert luksusforbruket. Det er da også noe av det første man kutter i nedgangstider fordi det ikke er et nødvendighetsgode.
Mohn tar imidlertid et stort forbehold når lokale forretninger nå melder at salget av rådyre varer går som det suser.
– Vi må huske på at 2016 trolig var et ganske svakt år, og da skal det ikke mye til før man kan snakke om vekst.