Nyheter

Frykter folk tyr til svart arbeid

City Maid rengjøringsbyrå har mistet kunder som følge av oljenedgangen. Det kan føre til økt brukt av svart arbeid, frykter distriktlederen.

– I likhet med de aller fleste andre bedriftene i Rogaland, har vi også merket nedgangen. Etter hvert som folk mistet jobbene sine mistet vi mange av våre faste oppdrag, sier Rita Helene Franzen.

Hun er distriktsleder for rengjøringsbyrået City Maid, som hovedsakelig utfører oppdrag for privatkunder i regionen.

– Vanligvis har vi to måneders oppsigelsestid, men i de tilfellene hvor folk har mistet jobbene sine, har vi latt de få gå med én gang, sier Franzen.

Merker svingningene

Franzen forteller at de begynte å merke nedgangen for tre år siden, men at det nå begynner å stabilisere seg igjen.

– Vi ser at noen av kundene begynner å komme tilbake nå som de har fått seg nye jobber, sier hun.

Et annet resultat av oljenedturen er de negative endringene boligmarkedet.

Fordi City Maid tilbyr flyttevask i tillegg til fast rengjøringshjelp, har dette også påvirket deler av driften.

– Vi merker godt svingningen i boligmarkedet. Det er noen måneder som skiller seg ut og er travle, men det er færre flyttevasker nå, enn for noen år siden, sier Franzen.

Ikke oppsigelser 

Likevel har City Maid region Stavanger klart å holde alle sine ansatte i arbeid, uten oppsigelser.

– Det viktigste for meg er at vi er en bedrift som trygger arbeidsplasser. Vi betaler arbeidsgiveravgift, forsikringspenger, sykepenger og lønn for å sikre de sosiale godene for de ansatte, sier Franzen, som tror mange ikke tenker over at det er grunnen til at hvit husvask koster mer enn svart.

– En del av kundene har sagt at de kommer tilbake når de får fast jobb igjen. Men dersom de får ny jobb og et dropp i lønn er det ikke sikkert de lenger har råd til rengjøringshjelp. I alle fall ikke hvitt, sier Franzen.

Mye svart

SINTEF har kartlagt forbrukermarkedet i renholdsbransjen, og deres undersøkelse viser at cirka ti prosent av forbrukerne kjøper renhold. De henviser videre til en undersøkelse gjort av Agenda i 2015, hvor 48 prosent av dem som hadde kjøpt renholdstjenester de siste to årene oppgir at de hadde gjort det svart.

De anslår på bakgrunn av det at dersom husstandene i gjennomsnitt kjøper fire timer renhold i måneden, innebærer det at cirka seks millioner renholdstimer, eller om lag 3400 årsverk, er svart.

– Det som skjer hvis du kjøper renholdstjenester svart, er at du fratar de som arbeider enhver mulighet til å få rettigheter som vi ser på som en selvfølge, sier Franzen.

– Det opprører meg. Hver enkelt har et samfunnsansvar, og ved å kjøpe hvite tjenester holdes samfunnet i gang, legger hun til.

For noen år siden fikk rengjøringspersonell tariffavtale, noe som gjorde at prisene økte noe. Franzen forteller at det ikke påvirket salget særlig.

– Vi fikk stort sett bare positive tilbakemeldinger fra våre kunder. De fleste privatpersonene som kjøper renholdstjenester hvitt er samfunnsengasjerte og bevisste mennesker.

Mer fra Dagsavisen