Nyheter

– Flysikkerheten vil bli påvirket i negativ retning

Konsekvensutredning konkluderer med at flysikkerheten vil bli negativt påvirket ved innføring av nytt helikopterregelverk.

Samferdselsdepartementet besluttet i år å foreta en konsekvensutredning av de sikkerhetsmessige- og nærings- og sysselsettingsmessige konsekvensene av å innføre felleseuropeiske tilleggsregler for offshore helikopteroperasjoner (HOFO) på norsk kontinentalsokkel. Safetec med underleverandør Oslo Economics ble tildelt arbeidet etter forutgående anbudsprosess. Arbeidet ble utført i perioden august til desember, og utredningen er nå klar.

Utredningen er gjennomført som en scenarioanalyse. I henhold til oppdragsbeskrivelsen vurderes utviklingen i ett basisscenario uten innføring av regelverket og i tre scenarioer hvor regelverket innføres; et «best-case-scenario», et «worst-case-scenario» og det Safetec anser som det mest sannsynlige scenarioet.

«Det forventes at en innføring av regelverket har negativ virkning på sysselsetting og fagkompetanse i helikopternæringen i Norge, utover det som allerede er forventet i basisscenarioet, fordi stillinger innen administrasjon og potensielt også deler av vedlikehold flagges ut. På den annen side vil en åpning av markedet ha positive effekter på samlet skatteinngang og utbytte til norske eiere gjennom lavere priser på helikoptertjenester», heter det i utredningen.

Safetec mener at flysikkerheten ved innføring av HOFO på kort sikt vil bli påvirket i marginalt negativ retning.

«På langt sikt er det større usikkerhet og vanskeligere å konkludere, men Safetec mener at det på lang sikt vil være en ytterligere forverring fra marginalt negativ til moderat negativ påvirkning av flysikkerheten. Innføring av HOFO- regelverket vil ikke styrke flysikkerheten i Norge i noen av de vurderte scenarioene. Imidlertid vurderer Safetec det slik at flysikkerheten allerede i dag er under press og dette presset vil sannsynligvis vedvare også om HOFO ikke innføres», skriver Safetec i vurderingen.

Rapporten vil inngå i Samferdselsdepartementets beslutningsgrunnlag i vurderingen av om det nye regelverket skal innlemmes i norsk rett gjennom EØS-avtalen.

Mer fra Dagsavisen