Nyheter

Fikk prissjokk av Lyses nye ladeordning

– For meg innebærer endringen en prisøkning på 825 prosent, sier el-bileier Kenneth Torsteinbø. – Ordningen er ønsket av mange elbileiere, hevder Lyse.

– Dette er ekstremt provoserende. Nå kan jeg like gjerne kjøre dieselbil.

El-bileier Kenneth Torsteinbø er mektig irritert over Lyses nye priser og betalingsløsning for hurtigladestasjoner.

Hver dag kjører Torsteinbø med elbilen sin fra hjemmet sitt i Randaberg til jobben på Bryne i Time kommune. Der lader han daglig opp kjøretøyet sitt ved Lyses ladestasjon. Fram til nå har han betalt 199 kroner i måneden for Lyses abonnementsordning. Fra nyåret må han betale strøm per minutt.

– Hvis jeg lader like mange minutter som jeg gjør i dag, det vil si 15 ganger, så blir det en prisstigning på 825 prosent, sier han. Det utgjør til sammen 1650 kroner i måneden, har han regnet på.

LES OGSÅ: Må betale fullpris for elbilparkering (RA+)

Lademinutt

På nettsiden til Lyse skriver det kommunalt-eide selskapet at nyordningen skjer som følge av at de nå, i samarbeid med BKK, oppgraderer alle sine hurtigladestasjoner i Rogaland og Agder.

«Den nye ordningen betyr at du betaler for de minuttene du faktisk lader bilen, istedenfor en månedlig fastpris», skriver de. Hvert lademinutt vil koste 2,50 kroner, i tillegg til en oppstartspris på 10 kroner. Betalingen skal skje gjennom en egen app, hvor ladebeløpet trekkes direkte fra kundens kredittkort. «Vi vet at den nye betalingsløsningen er ønsket av mange elbileiere», skriver Lyse.

Administrerende direktør i Lyse Energisalg AS, Anders Thingbø, sier til RA at han ikke ønsker å kommentere regnestykket til Torsteinbø før han har regnet på det selv, men forteller at minuttprisordningen er markedsbasert og innføres fordi de ønsker å gjøre ladestasjonene tilgjengelig for flere kunder.

– Å forplikte seg til å betale et månedlig beløp, når du er usikker på hvor mye du skal bruke tjenesten, har vist seg å være en lite attraktiv modell. Alle andre hurtigladertilbydere har dessuten minuttbetaling, hevder han.

LES OGSÅ: Stavanger kommune taper millioner på elbiler

– Konkurransedyktig ladepris

I dag har i overkant av 200 kunder fast abonnementspris hos dem. Ifølge Thingbø brukes ladetiden av få elbileiere som lader ofte og mye.

– Dagens abonnementsmodell medfører at stasjonene kan være opptatt i timevis og forhindre andre kunder fra å lade.

Han opplyser at storforbrukere vil bli tilbudt rabattert minuttpris, men da primært bedriftskunder.

– For privatkunder er det 10 kroner per lading og 2,50 per minutt som vil gjelde, sier Thingbø, som understreker at de alltid vil ha en konkurransedyktig ladepris.

– Vi har nok hatt en abonnementsordning som har vært litt for gunstig for noen kunder.

LES OGSÅ: Halv pris for elbil-parkering i sentrum

El-satsing

I dag går Lyse med et lite underskudd på ladestasjonene sine, men Thingbø avviser at de nye prisene er for å tjene penger. – Det er en satsing vi gjør først og fremst for å bidra til elektrifisering av transportsektoren for alle våre kunder, sier han.

Om lag to timer senere kommenterer han lade-regnestykket i en e-post til RA: «Lyse har ikke per i dag avklart for kunder hva 15 ladinger à 40 minutter vil koste 1.1.2018.» I samme mail opplyser han nemlig at også privatpersoner vil kunne tre inn i en storkundeavtale med rabatterte minuttpriser.

Siden legger han til at Lyse forstår Torsteinbøs tydelige kommentarer «og vil bruke disse i vårt arbeid med utforming av en storkundeavtale».

LES OGSÅ: El-bilboom i Rogaland

Mer fra Dagsavisen