Annonse
Sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen fikk æren av å skjære den første biten av velodrom-kaken for å feire på Sola i dag. Med seg som kakespisere hadde han Sola-ordfører Ole Ueland og Stavanger-ordfører Christine Sagen Helgø. Foto: Pål Karstensen

Feiret Sola-velodrom med kake – åpner i 2019

På en pressekonferanse på Sola stadion i dag bekreftet de fire ordførerne på Nord-Jæren sammen med sykkelforbundet at de er i boks med finansieringen av velodromen på Sola, som skal stå klar i 2019.

Annonse
Rogalandsavis

Følg RA Sporten på Facebook!

På Sola har de jobbet med velodrom-planer i mange herrens år. Planene ble for første gang presentert på forbundstinget i 2014, men siden den gang har det vært mange skjær i sjøen.

Derfor var det en meget fornøyd Sola-ordfører Ole Ueland (H) som kunne presentere en endelig fremdriftsplan for en veleodrom på Sola som skal åpne i 2019.

– Vi er veldig fornøyde med at vi endelig har kommet i mål med en god plan for veien videre. Vi har mange samtidig prosjekter som vi må fullføre i løpet av det kommende året, men jeg er veldig optimistisk til at vi endelig skal klare å få realisert denne velodromen her på Sola, sier Ueland.

Sykkelforbundet skryter av regionens sykkelengasjement

Sola-ordføreren presenterte en fremdriftsplan der byggestart skal være allerede i desember, og at velodromen skal stå ferdig i september 2019.

– Nå skal vi få fremdriftsplanen til godkjenning i de fire kommunene i februar, og vi har allerede satt i gang anbudsprosessen. De første planene gikk på å bruke 256 millioner kroner, men etter møter med entreprenører tror vi at vi kan klare å få bygd en velodrom med de spesifikasjonene vi trenger til 215 millioner kroner. Det gjør at vi kommer til å bygge hallen etter en «design by cost»-løsning der vi setter kostnadsrammene på forhånd før entreprenørene kommer med sine tilbud om hva de kan få til for 215 millioner kroner, forklarer Ueland.

Tomt til formålet har allerede blitt avsatt, og den nye velodromen skal bygges på enden av Sola fotballs hjemmebane og ut mot Sola-splitten. Detaljreguleringen er under utarbeidelse, og i løpet av sommeren skal de valgte entreprenørene tegne hvordan selve anlegget vil bli. Det betyr at velodromen på Sola kan bli endret i forhold til de skissene som har blitt presentert til nå.

– Vi trenger et løft for norsk sykkelsport, og på grunn av størrelsen på landet trenger vi tre velodromer. Planene for velodromen her på Sola ble presentert for forbundstinget for første gang i 2014, og jeg er imponert over engasjementet fra det lokale sykkelmiljøet og ståpåviljen til de fire kommunene her med Sola-ordfører Ole Ueland i spissen for dette prosjektet. Vi i sykkelforbundet har gjennom flere vedtak slått fast at dette er vår hovedarena for velodromsykling i Norge, og vi gleder oss stort til å få en velodrom på plass her, sier sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen til RA.

Gratis bruk for barn og unge

Finansieringen på Sola består av 43,5 millioner kroner i spillemidler, 33,5 millioner kroner fra Fylkeskommunen, sykkelforbundet, ekstra midler på grunn av anleggets størrelse og bruk og sponsorer og gaver. I tillegg spytter de fire kommunene gjennom Folkehallene 131 millioner kroner, som til sammen blir 208 millioner. De gjenstående millionene kommer fra brukte programsatsingsmidler og forskuddsleie fra Sola kommune.

– Det som er bra med dette prosjektet er at det er fire kommuner som står bak, og ikke sykkelforbundet eller idrettsforbundet. At vi er pådrivere for den fjerde folkehallen og får gjennomført Sola arena gjør meg stolt. Det er en gledens dag at vi får denne avklaringen på plass, og at sykkelsporten i regionen nå endelig får en garanti på at denne velodromen kommer på plass, sier Stavanger-ordfører Christine Sagen Helgø (H).

Velodromen skal bli en UCI 2-kategori bane som kan brukes til alle internasjonale konkurranser utenom OL og VM. Banen skal bli 250 meter lang, få 2500 tilskuere og nødvendige fasiliteter som lyd, lys, presserom, dopingkontrollrom og sponsorrom som kan brukes av skoler og frivillige organisasjoner på dagtid. I tillegg blir det en stor flate på indre bane, som primært skal brukes til turn.

– I Randaberg er vi utrolige stolte av å være med på dette prosjektet, og spesielt glade er vi for satsingen på barn og unge. Dette gir en god rekruttering til sykkelsporten, og kan være en trygg og god hall der ungene kan få trent skikkelig. Det at vi også har en satsing der vi gir barn og unge gratis tilgang gjør meg ennå mer stolt av å være med på dette flotte prosjektet, sier Randaberg-ordfører Kristine Enger (Ap).

Annonse