Nyheter

Får kritikk for nytt NAF-verksted

NAF Senter Stavanger kan snart tilby reparasjon av biler. – NAF kan ikke lenger kalles en uavhengig part, mener Norges Bilbransjeforbund.

– Det er medlemmene våre som ønsker denne tjenesten fra oss, og da må vi forholde oss til dem, repliserer Per Harstad, daglig leder ved NAF Senter Stavanger, som ligger i Sandnes.

Frem til nå har senteret tilbudt blant annet EU-kontroller og andre biltester til sine medlemmer.

I løpet av måneden trenger ikke kundene å gå langt for å reparere eventuelle feil som blir avdekket hos dem: NAF etablerer da et eget verksted i samme lokaler.

Beina i to leire

Tilbudet er en del av den nye verkstedkjeden til medlemsorganisasjonen NAF, som åpnet sin første avdeling i Oslo i februar. Nyheten om kjeden har imidlertid ikke gått upåaktet hen.

«Uheldig rolleblanding», var dommen fra Norges Bilbransjeforbund (NBF) da det første NAF-verkstedet ble etablert på nyåret. NBF representerer mange av landets verksteder.

Til NRK påpekte de at NAF, som blant annet hjelper bilister med forsikring og tvister med verksteder, selv kan bli sittende på flere sider av bordet.

Den kritikken er fortsatt gjeldende, sier kommunikasjonssjef i bilbransjeforbundet, Egil Steinsland til RA.

– NAF har vært en uavhengig, nøytral part som sto på bileiers side. Verkstedbiten var det andre aktører som tok seg av. Nå føler vi NAF har beina i to leire, sier Steinsland, som mener bileiere bør være bevisste på dette.

– Velg gjerne et NAF-verksted, men du skal samtidig vite at de er ikke lengre er en uavhengig part. De er en vanlig verkstedkjede som alle andre, sier Steinsland.

– Flere reagerer

Verkstedet Auto Center Rogaland er blant dem som nå får det nye NAF-verkstedet  i Sandnes som konkurrent. Også de synes det er uheldig at kjeden «har satt bukken til å passe havresekken», sier daglig leder Stig Harald Hansen.

– Vi ønsker NAF velkommen. Samtidig har har vi fått flere tilbakemeldinger fra kunder som reagerer på tilbudet. Medlemmene og verkstedene mister med dette et kontrollorgan og en uavhengig samarbeidspartner, sier Hansen.

I NAF mener de rollen som uavhengig part for bilister er ivaretatt.

– Rolleblanding

– Vi gjør et tydelig skille mellom EU-kontroll og reparasjon. Bilen skal rulles ut av lokalene før den eventuelt skal repareres av oss. Vi skal også gi kunden mulighet til å sammenligne priser på andres tjenester, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal.

Også hun understreker at verkstedet er et ønske fra deres medlemmer.

– Hvis det skulle oppstå en tvist, tar vi saken videre til NAFs klagenemnd, som består av uavhengige advokater, sier hun.

Mer fra Dagsavisen