Nyheter

En hjerterå familieforestilling

Suksessen fra 2007 kommer i tøffere utgave. Fredag er det nypremiere på «Det tusende hjertet».

Av: Ingunn Walderhaug

– Du er jo veldig tøff og rampete, du, ler Mareike Wang og ser på Tirill Kvanli (14). De spiller mot hverandre i Rogaland Teaters nyoppsetning av publikumssuksessen «Det tusende hjertet».

Forestillingen blir spilt i to kompanier. Til sammen skal 38 unge talenter fra Barne- og ungdomsteateret opp på scenen, i tillegg til Mareike Wang og Oddrun Valestrand, som spiller i alle forestillinger.

Tirill Kvanli har hovedrollen som den modige ungjenta Nina, en rolle hun deler med Petra Renberg. Kvanli må innrømme at hun kjenner seg litt igjen i den tøffe karakteren. For dette er første gang hun står på scenen på Rogaland Teater – og det på hovedscenen.

– Det er en veldig kjekk opplevelse. Jeg elsker å holde på med teater, smiler hun.

Mareike Wang derimot, kan ikke si hun kjenner seg så godt igjen i rollen som den iskalde og fryktinngytende Nana Nekarina. Men rollen gir utløp for innestengt aggresjon, det er sikkert.

– Jeg håpet på å få denne rollen. Det føles veldig godt, forteller den rutinerte skuespilleren.

LES OGSÅ: «Påkelderen» på Rogaland Teater er intet unntak fra regelen: scenekunst på høyt nivå. 

– Vi er ganske slemme

«Det tusende hjertet» er en familieforestilling skrevet av Tore Renberg, med musikk komponert av Janove Ottesen og i regi av Bjørn Ravn Carlsen. Stykket ble først satt opp i 2007 og var et bestillingsverk til 50-årsjubileet til Barne- og ungdomsteateret ved Rogaland Teater.

– Da jeg ble spurt først om å sette det opp på nytt, tenkte jeg først nei. Men så sa de andre at «Jo, vi gjør det bare bedre!». Så da måtte jeg jo ta den utfordringen, sier Carlsen.

Nå, ti år senere, settes stykket opp i en oppdatert utgave – hakket mørkere, frekkere og strammere, skal vi tro regissøren selv.

– Den aldersgruppen vi rettet oss mot sist, altså seks år og oppover, de synes det var veldig skummelt. Hadde vi gjort akkurat det samme nå i 2017 hadde ikke seksåringene syns det var like skummelt. De tåler mer i dag, mener Carlsen.

Barn i dag blir i større grad eksponert for mer politisk ukorrekt TV og film enn for bare ti år siden, mener han.

– Vi er ganske slemme. Det er kjekkere å ta det lengre, smiler han lurt.

Derfor var det aldri noen tvil om at stykket måtte jobbes om. Musikken, komponert av Janove Ottesen, er spilt inn i nye versjoner i studio. Skuespillerne er nye, kulissene er oppdatert og teksten er omarbeidet.

– Det er rart det med barneteater, at nå når det har gått ti år, så er det en ny generasjon som kommer for å se, forteller Carlsen.

LES OGSÅ: «En folkefiende» blir publikumsvenn på Rogaland Teater.

– Vi må ta barnas verden på alvor

– Sånn som Mods synger: «Me var mye yngre då, det e lenge siden nå, sier Tore Renberg.

Bare noen måneder etter at siste forestilling var spilt, for ti år siden, kjente han at han helst ville sett den satt opp på nytt. Derfor var det ingenting å lure på da han ble spurt om å bidra til runde to.

– Barn i dag har kortere barndom enn vi hadde. De blir eksponert for tøffere inntrykk. Men vi må ikke behandle dem som voksne. Vi må ta deres verden på alvor. Det tror jeg dette stykket gjør, sier forfatteren.

Frykt, glede og lengsel er viktige deler også i barnas liv og har derfor en naturlig plass i fortellinger for barn.

– Og det er jo et eventyr, det her, sier Tore Renberg.

LES OGSÅ: Tore Renberg tar oss med til Stavangers krimland i Hillevåg

Mer fra Dagsavisen