Nyheter

– En bybane på hjul

De vanlige leddbussene til Kolumbus er 18 meter lange. Fredag testet de ut Norges lengste leddbuss på hele 24 meter.

Bilde 1 av 4

– Jeg er veldig fornøyd! Nesten mer fornøyd enn jeg hadde trodd i forkant, sier Vegard Thise, prosjektleder for planlegging av bussveien i Statens vegvesen, om første prøvetur med den 24 meter lange hybridbussen fredag formiddag.

Sammen med representanter fra Kolumbus og fylkeskommunen testet de bussen på veiene hvor den nye bussveien etter hvert skal komme: fra Stavanger, til Sandnes, Forus, Tananger, Kvernevik og tilbake til Stavanger. 

– Dette er jo faktisk en bybane på hjul, sier Thise om den 24 meter lange og nesten 25 tonn tunge bussen.

LES OGSÅ: Nå blir det nytt kjøremønster på E 39

Bussen er for lang til å være godkjent på veiene på Nord-Jæren, men har fått dispensasjon fra Vegdirektoratet til prøvekjøring og testing i noen dager.

– Vi har blant annet testet kantsteinshøyden. Det gjør vi for å kunne sikre en sømløs overgang, slik at far med barnevogn, mor på forretningsreise og bestefar med rullatoren får en så behagelig reise som mulig, sier Thise.

Litt «fancy»

Til nå er seks bussveistrekninger klare, og veien mellom Stavanger og Sandnes skal stå ferdig i 2023.

– Vi bygger et bussystem, og det er sjeldent vi bygger slike systemer til 11 milliarder kroner. Nå er 8 av 50 kilometer bussvei bygget, og det er dumt å finne ut midtveis at noe må justeres. Da er det bedre å finne det ut nå, slik at vi kan gjøre eventuelle justeringer, sier Thise til RA.

LES OGSÅ: Vil la bussene vente lenger i Hillevåg

Også Kolumbus-direktør Odd Aksland var fornøyd med prøveturen av bussen som er seks meter lenger enn deres vanlige leddbusser.

– Foreløpig er det ikke bestemt hva slags type buss som skal brukes på bussveien, så derfor tester vi ut en rekke ulike typer. Det vi er opptatt av er kapasitet, hvordan kundene opplever kollektivtilbudet og hva som er mest brukervennlig. Også vil vi jo gjerne ha det litt «fancy», sier Aksland til RA.

– Er det noen utfordringer med denne bussen?

– Det er ingen store utfordringer når bussen kjører på bussveien, for der er det stort sett rett fram. Da beveger bussen seg som et tog på et togsett, sier Aksland.

Én av seks i Norge

I og med at bussen er lenger enn en vanlig buss, kreves det en dyktig sjåfør. Per-Henrik Brown kjører maxibussen i Bergen, som én av seks sjåfører i landet.

– Den største forskjellen mellom å kjøre maxibussen og vanlig buss, er at denne krever mer plass. Du må «breie deg» over to felt for å komme deg gjennom rundkjøringene. Det er jo Norges lengste leddbuss, sier Brown.

LES OGSÅ: Vegvesenet støtter bussvei-kompromiss i Strandgata

Nesten vel fremme på Ruten i Sandnes møter bussen på en litt for trang rundkjøring, som gjør at Vegvesenet må ut for å stoppe trafikken et minutt før bussen kan kjøre videre.

– Jeg liker en liten utfordring, og det er stas å vise fram bussen, sier Brown.

Mer fra Dagsavisen