Stavanger

E 39-utsettelser gir bekymring

Stadig nye E 39-utredninger bekymrer lokalt næringsliv.

På Foss-Eikeland ligger én av bedriftene som er avhengig av et godt veinett, Ørland Transport. Daglig leder Kjell Helge Haugland håper på en snarlig avgjørelse.

– Vi må få en avklaring og en avgjørelse som er samfunnsmessig fornuftig, sier Haugland til RA.

Han mener samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp), som sammen med regjeringen bestemte seg for å utrede flere alternative traseer for E 39,   må skjære gjennom, få fortgang, få på plass et veivalg og se bort fra lokalpolitiske interesser.

– Kortest trasé 

– Den korteste veien mellom to punkter er den rette linjen. Ny E 39 kan ikke gå innom hvert tettsted og hver kommune, sier Haugland.

Ørland Transport flyttet fra lokalene ved Kvadrat til Foss-Eikeland for to og et halvt år siden, og sjefen er fornøyd med at hele virksomheten med en bilpark på 125 store biler og i underkant av 140 sjåfører er samlet på ett sted. Naboen Scania utfører vedlikehold på bilene.

– Venting koster

Bedre veier i Sør-Rogaland er viktig for ham og bedriften.

– Et bedre veinett må på plass raskt. Det koster samfunnet og bedriftene mye at tungtransporten står fast i kø. Regningen er det sluttbrukeren som får, i form av dyrere melk, brød, materialer og varer, sier Haugland.

Han er også regionrepresentant for Agder-fylkene og Rogaland i Norsk Lastebileierforbund.

– Det er også viktig for trafikksikkerheten at E 39 mellom Sandnes og Kristiansand har færrest mulige avkjøringer. Det er store besparelser i at en kjøretur som i dag tar rundt tre og en halv time kommer ned mot to timer. Bare se på effekten av endringene på E 39 ved Kvinesheia, som gir oss rundt 50 minutter tidsbesparelse tur-retur Sandnes-Kristiansand, poengterer Haugland.

Selv er han fornøyd med at ny fylkesvei 505 mellom Skjæveland-Foss Eikeland, med bru over Godsterminalen på Ganddal, kan komme på plass.

– Det blir godt at vi snart slipper å belaste Ganddal og Hoveveien med tungtransport, sier Haugland.

Bompenger koster, men ...

Økningen av bompengesatsene fra 2018, prisen for nye veier i Sør-Rogaland, vil bli 340 prosent dyrere for hans firmas del.

– Prinsipielt er jeg mot bompenger, staten tar inn nok i skatt, bensinavgift og veiavgift til å bygge veier uten bompenger. I år betaler Ørland Transport 5,3 millioner kroner i bompenger, og hvis vi har samme kjørefrekvens, øker summen til rundt 18 millioner kroner i 2019, sier Haugland.

Uansett ser han økonomiske fordeler på sikt, som når Rogfast og Ny E 39 med tverrforbinden Foss Eikeland til E 39 Bråstein kutter kjøretid, Bussveien er mer utbygd og forhåpentlig spiser kø for nyttetrafikken og dobbeltsporet til Egersund en gang blir bygd.

– Vi må også se på hva vi får igjen for bompengene: Bedre E 39 med tilslutningsveier, bussveien, bedre sykkelveistandard og dobbeltspor til Egersund. Nye veier er miljøbesparende, gir mindre tid i kø, mindre utslipp, mindre drivstoffbruk, og mindre slitasje av for eksempel dekk. Tid er penger for alle. Veiene blir også nedbetalt, og da blir driften billigere, sier Haugland.

I løpet av 2018

Samferdselsministeren lover ikke snarlig avklaring, men den skal komme i løpet av 2018.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen deltok på Logistikkdagen på Forus tirsdag, og ble møtt av utålmodige lokale næringsaktører.

– Den kommer i løpet av 2018, sier Solvik-Olsen til Næringsforeningens nettsider, uten å spesifisere nærmere.

Den raske avklaringen lokalt næringsliv ønsker, kommer ikke.

– Når vi sa ja til at Vegvesenet skulle sende enda en runde ut på høring, er det fordi Vegvesenet tok inn over seg noen av de utspillene som kom. Det er bedre å ta en runde til nå. Noen ganger utreder man fordi man tror man blir kvitt alle problemer om man bare utreder lenge nok, og så blir man aldri ferdig. Dette skal vi bygge, og vi skal ta den beslutningen. Men det er viktig at alle opplever at deres argumenter kommer på bordet, sier Solvik-Olsen.

Prosjekter på vent

Administrerende direktør Harald Minge i Næringsforeningen er bekymret over at Tverrforbindelsen, altså veiforbindelsen mellom E 39 og RV 44 ved Godsterminalen på Ganddal, og omkjøringsveien til Kverneland, er satt på vent etter at samferdselsministeren bestemte seg for å utrede flere alternative traseer for E 39.

– Tverrforbindelsen og omkjøringsveien til Bryne er forutsetninger for nyetableringer i tre av regionens store næringsområder, Vagle, Øksnevad og Kverneland. Prosjektene kreves for å utvikle næringsområder som er planlagte, og det er prosjekter som for lengst er lovet at skulle komme på plass, sier Minge til RA.

Han utfordret Solvik-Olsen på Næringsforeningens nettsider i forkant av Logistikkdagen, og peker på at det er investert mye og planlagt flere etableringer både på Øksnevad, Vagle og Kverneland, der de to veistrekningene er viktige forutsetninger.

– Uforutsigbarheten vi nå opplever er alvorlig både for muligheten til å gjennomføre forutsigbare investeringer – og når det gjelder attraktivitet. Vi har stor respekt for at fire felt på E 39 er en viktig avgjørelse, men nå er det på høy tid å konkludere. Det er for mye som står på spill til at vi kan vente særlig mye lenger, sier Minge.

Mer fra Dagsavisen