Leder

De hekkans bilkøene

LEDER: Kritikken kan også rettes mot kommune og Vegvesenet for en del uheldige valg – blant annet i forbindelse med bussveien gjennom Hillevåg, skriver sjefredaktør Bjørn G. Sæbø.

Dette er en leder. En leder er en kommentar som gir uttrykk for avisens meninger og holdninger.

Etter noen år med tilsynelatende uendelig kø i Tjensvollkrysset og motorveien mellom Stavanger og Sandnes, er turen nå kommet til Hillevåg. Hillevågsveien er blitt en flaskehals i særklasse og et daglig hekkan for alle som skal bevege seg sørover i Stavanger.

Det går selvsagt an å anklage tidligere tiders planleggere og politikere som sørget for at boliger og arbeidsplasser ligger spredt utover slik at biltransport ofte blir det beste alternativet. Kritikken kan også rettes mot kommune og Vegvesenet for en del uheldige valg – blant annet i forbindelse med bussveien gjennom Hillevåg.

Et stort men: Dagens trafikale kaos er her fordi det må bli verre før det blir bedre. I Hillevåg skyldes noe av trøbbelet at Consul Bergesens vei er stengt, noe som igjen skyldes at det iverksettes store byggeprosjekter langs jernbanelinjen – som igjen er en konsekvens av vedtatt politikk om å fortette byen.

LES OGSÅ: Vil fjerne køen på Hillevågsveien

Bussveien får også konsekvenser mens den bygges fram til 2021, det samme gjelder Ryfast og Eiganestunnelen fram til åpningen om to år. Førstnevnte vil dempe trafikken til og fra Hundvåg og Fiskepiren, mens sistnevnte vil ta unna mye av E39-trafikken som i dag tetter igjen Tjenvollkrysset, Henrik Ibsens gate og Løkkeveien.

Det er gjevt å vedta samferdselsprosjekter, og selv om Vegvesenet har vært flinke til å få trafikken til å gli i anleggsområdene til Ryfast og Eiganestunnelen, viser kaoset mangler i planleggingen.

Verken politikerne som kjemper fram og får vedtatt prosjekter eller de som planlegger og graver, har vært flinke nok til å se konsekvensene av at arealknappe Stavanger er arena for to av landets største samferdselsutbygginger. På én gang.

For å bøte på det forhåpentligvis midlertidige kaoset, er det viktig med her og nå-tiltak, som flertallspartienes 12 millioner til å fjerne trafikale flaskehalser, eller opposisjonens elsykkelsatsing.

LES OGSÅ: Frykter Hillevåg-tilstander i Kvernevik

Mer fra: Leder