Stavanger

«Budsjett på 1, 2, 3...10!»

Per A. Thorbjørnsen, gruppeleder i Venstre i Stavanger bystyre, gir leserne en budsjettinnføring i dagens kronikk.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Av: Per A. Thorbjørnsen, gruppeleder for Venstre i Stavanger

Stavangerbudsjettet ble presentert av rådmannen fredag forrige uke. Det er bystyret 13. desember som skal vedta endelig handling- og økonomiplan for perioden 2017–2020.

Budsjettet skal reduseres med totalt 51 millioner, og i tillegg gis det ikke kompepensasjon for prisstigning og det er tøffe krav til omstilling. Det er lenge siden stavangerpolitikerne har hatt så vanskelige budsjettutfordringer som denne høsten! Budsjettutkastet utgjør nærmere 400 sider.

Her skal jeg gjæret forsøk på en liten budsjettinnføring for dere som har andre ting å gjøre enn å lese hele budsjettet.

1. Skatteinntektene har gått dramatisk ned de siste årene.  Nærmere 300 millioner. I 2013 var Stavanger en av landets beste skatteinntektkommuner i forhold til folketallet. Vi hadde den gang nesten 147 prosent av landsgjennomsnittet. I 2017 regner rådmannen med at vi ar skatteinntekt per innbygger på 129,5 prosent.  Men andre ord, vi har fortsatt solid med skatteinntekter.  Utfordringen er at differansen utgjør millioner av kroner.  Vi må balansere utgiftene med inntektene.  Det er elementer økonomi, men smertefullt i praksis for skoler og sykehjem.

2. Selvsagt kan vi mene at arbeidsledigheten skal gå opp, og dermed øke skatteanslaget.  Vips, vi kan ha 51 millioner mer i inntekter og dele ut til skoler og barnehager. Det er krav til realisme i et skatteanslaget. Mener fylkesmannenen at budsjettet er uansvarlig, får vi det i retur. En slik prosess blir pinlig.  Alle partier anstrenger seg for unngå det.  Vi kan skylde på hvordan statens finansieringssystem overfor kommune. Når vi får redusert skatteinntekter kompenseres ikke det fra statens side automatisk. Men når vi får e skatteinngang  i 2017 om blir betydelig lavere en landsgjennomsnittet inntrer kompensasjonsordninger. I Stavanger regner vi med at skatteinntektene øker med 0,7 prosent, på landsbasis forventes det et betydelig høyre prosent i snitt for kommune. De samlete frie inntektene som rådmannen har beregnet er det ikke en ansvarlig politiker i bystyret som utfordrer.

3. I utgangspunktet har vi fått regnet inn det som ligger i statsbudjettet.  Regjeringen har lagt inn satsingsområder i rammetilskuddet.  Derfor er det i 2017-budsjettet rom for tiltak som tidlig innsats, flere helsesøstre, flere realfagtimer med mer.  Venstre og KrF skal nå forhandle med regjeringen om endelig statsbudsjettet.  Det kan komme frie inntekter, men mest sannsynlig prosjekter til Rogaland som ikke direkte slår inn på innteksiden.  Men skulle Venstre få gjennomslag for prosjektmidler til skinnegående transport til Ullandhaug og bygging av Arkeologisk museum kan det selvsagt få betydning for økte skatteinntekter til kommuner i Rogaland.

4.  I Stavanger skal vi ta inn 290 millioner i eiendomsskatt. Vi har mulighet for å ha en skattesats på 7 promille.  For boliger har Stavanger den i dag på 3 promille. Dersom den økes til 5, med uendret bunnfradrag på 400.000 kroner, blir eiendomsskatten 143 millioner kroner. På nytt, vips, og de fleste økonomiske bekymringer er løst.  Jeg garanterer at noen partier vil ta dette legitime virkemidler i bruk.  De vil ha 143 millioner mer å rutte med.  Det er verdt å legge merke til når det fra noen proklameres at «mitt parti vil gi 50 millioner kroner mer til sykehjemmene» Det høres imponerende ut, men det er huseierne som finansierer den garantien. Det selvsagt fristende, men jeg antar at et flertall av partiene vil så langt som rå er prøve å balansere budsjettet i desember uten bruk av huseiernes hjelp. Men selv ikke Venstre gir garantier nå!

5. Opposisjonspartiene, Ap, MDG, FmB, SV og Rødt skal nå hver for seg utarbeide budsjettet. Bystyret får sannsynligvis fem ulike opposisjonsforslag for budsjett.  Det er til å bli misunnelig av.  Rene partiprioriteringer. Trenger ikke samarbeide med noen andre enn sine egne.

6. Samarbeidspartiene har en helt annen jobb foran seg.  Venstre skal ha budsjettsamling neste helg og utarbeide et budsjettnotat, som vi tar med oss i forhandlingene.  Det samme gjør H, Frp, KrF, Sp og Pp.  Jeg har sagt det før og gjentar gjerne at det at samarbeidsevne og vilje til samarbeid er sterkt undervurdert!  Jeg kan love at det går varmt for seg i prosessen. Jeg har mer enn en gang hvert på vei ut av forhandlingsrommet før det var slutt. Vi har likevel klart å komme vel i havn, vi skal klare det nå også.

7. Det er i grenseland til dumdristig å gi lovnader på at det skal finnes frie inntekter til å øke budsjettrammene.  Venstre har ikke gått i den fellen. Jeg er rimelig sikker på at det er kun gjennom vanskelige, nesten umulige omprioriteringer fra et felt til et annet felt.  Det er i skole og helse de stor pengene  finnes.  Det skal bli spennende å se om noen foreslår å ta 17 millioner  skolekroner for å finansiere et økt antall sykehjemsplasser.

8. Budsjettet omhandler også de seks kommunale foretakene og kommunes deltakelse i interkommunale selskaper og andre samarbeidsfora vi deltar i for eksempel tilskudd til Greater Stavanger. Det er ingen liten jobb som ligger foran oss. Det kan også være greit vite at vi tar ut ulike former av utbytte fra for eksempel Lyse, kinoen, Forus Næringspark, Stavanger parkering, totalt omlag cirka 275 millioner kroner.

9. Budsjett er ikke bare kroner og ører. Det er fullt mulig å ta med såkalte tekstforslag. Saker som følges opp gjennom året. Jeg vil anta at det vil handle om: A) Hvordan vi skal makte å holde på kvalitet i tjenestene til tross for færre penger. B) Hvordan vi skal tilrettelegge for flere arbeidsplasser. C) Hvordan operasjonalisere smartbybegrepet. Innspill mottas med stor takk!

10. Ulike organisasjoner kan gi sin mening om budsjettet til blant annet flertallspartiene.  Vi har budsjetthøring 4. november fra klokken 12.00. Det er bare å ta kontakt!

Mer fra: Stavanger