Stavanger

Bompenger trolig eneste løsning:Vassøybrua i det blå

Åtte og et halvt år etter at bystyret i Stavanger gikk inn for bru til Vassøy, setter nå samferdselssjef Gottfried Heinzerling foten ned for ytterligere planlegging.

I forrige uke ble det nemlig avholdt et finansieringsmøte, der agendaen var hvordan brua til Vassøy kan finansieres.

– Vi kommer ikke til å gå videre med en fastlandsforbindelse til Vassøy hvis vi ikke har en sikker finansieringsplan på plass for hele prosjektet, da det ikke er noen vits å bruke tid og krefter på noe som ender opp med ikke å bli gjennomført, sier samferdselssjef Gottfried Heinzerling til RA.

– Vi har gjort vårt
Til stede på møtet var representanter fra Stavanger kommune, private utbyggere, fylkeskommunen og konsulentfirmaet Dimensjon.

– Det var bare finansieringen av brua til Vassøy som ble diskutert, og det kom tydelig fram at hvis vi ikke klarer å komme opp med en skikkelig finansieringsplan så stopper hele prosjektet, sier rådgiver i transportplanavdelingen i Stavanger, Stefan Kersting.

Det har vært snakk om å bygge bru til Vassøy i en mannsalder, og bystyret gjorde også et vedtak om det i desember 2005. Siden har prosjektet verken vært prioritert i budsjett eller plansammenheng.

– Vi har på mange måter gjort vårt, og sender nå ballen over til Stavanger kommune. De må avklare om de virkelig vil gjennomføre dette prosjektet, og eventuelt hvor mye og hvordan de vil finansiere denne bruen, forteller Heinzerling.

Vassøy-avklaring i mai
Fylkets samferdselssjef opplyser at finansieringen av brua, som RA erfarer vil koste rundt en halv milliard, blir delt mellom fylket og private utbyggere, og at Stavanger må ta det resterende mellomlegget.

– Vi har sagt oss villige til å bidra med det vi kommer til å spare på hurtigbåt og ferjetilbudet som vi i dag betjener. Selv med midlene de private utbyggerne stiller opp med vil det ikke være nok, så her må Stavanger kommune bidra. Det er vanskelig å slå fast akkurat hvor stort mellomlegget blir, men det er snakk om et betydelig beløp i størrelsesorden tresifret millionbeløp, forteller Heinzerling.

Kersting opplyser at det er kalt inn til møte i begynnelsen av mai, da den endelige avgjørelsen skal tas.

– Før møtet i mai må vi finne ut om og hvor mye Stavanger kan og vil bidra med, og eventuelle finansieringsløsninger. Dette er ikke lagt inn i budsjettet, så bompenger vil være en nærliggende løsning her, men det må politikerne ta stilling til, sier Kersting.

Vil utløse ekstrakostnader
Heinzerling sier at bompenger kan være et reelt alternativ.

– Hvis det er snakk om en bompengeordning, er det fullt ut mulig, men da vil den komme i tillegg til de andre planlagte bomringene i fylket. Det er noe Stavanger kommune må ta stilling til om de har lyst på eller ikke, sier Heinzerling.

Vassøy-brua vil gå fra Bjørnøy, via Langøy og over til Vassøy. Ifølge Kersting vil en ny bru også utløse krav om å forbedre dagens bru til Bjørnøy.

– En bru til Vassøy vil føre til økt trafikk på dagens eksisterende bru til Bjørnøy, som da må oppgraderes. Det er kostnader som da vil komme i tillegg til finansieringen av Vassøy-brua, sier Kersting.

Fortsatt politisk flertall for fastlandsforbindelsen til Vassøy
I desember 2005 ble fastlandsforbindelsen til Vassøy sikret med én stemmes overvekt. En telefonrunde til byens gruppeledere viser at det fortsatt er flertall for bruprosjektet.

Blant byens gruppeledere er det bare Venstres Per A. Thorbjørnsen og SVs Eilef Meland som kategorisk går imot å støtte fastlandsforbindelsen.

– Vi har vært motstandere av bru helt siden vedtaket ble fattet, og vi har overhodet ikke endret mening. Dette blir en bru som i verste fall blir like stor som bybruen og det synes vi er helt uaktuelt, sier Thorbjørnsen som ikke vil sponse prosjektet med én krone.

Skeptiske til bompengebruk
Stemningen blant de andre partiene er mer positiv til selve prosjektet, men delte med tanke på hvordan bruen skal finansieres. Høyres John Peter Hernes er imidlertid ikke i tvil.

– Da dette erstatter ferjetilbudet med en fastlandsforbindelse, er det naturlig at de som bruker bruen betaler for den på samme måte som de ville betalt for ferjen, sier Hernes.

Bjarne Kvadsheim og Sp har vært blant de største forkjemperne for bru, men er skeptiske til bruken av bompenger.

– Hvis bruken av bompenger er absolutt eneste løsningen så må vi ta den diskusjonen. Gjennom en ferje betaler du egentlig evig med bompenger, mens denne bompengebruken har en utløpsdato, sier gruppeleder Bjarne Kvadsheim i Sp.

– Langt fram til bomspøkelset
Tore B. Kallevig i Frp sier at han forstår Heinzerling godt, og at det er bra med en snarlig Vassøy-avklaring.

– Vi er ivrige tilhengere av en utbygging på Vassøy, og mener at denne brua er i kommunens egeninteresse med tanke på det enorme underskuddet på boliger vi har. Som ferjeavløsningsprosjekt kan vi til nøds være med på en bompengeløsning, men det er mye vi kan se på før vi må ta fram det spøkelset, forteller gruppelederen.

Gruppeleder Cecilie Bjelland i Ap vil ikke forskuttere noe før deres gruppebehandling.

– Ap er interessert i å utvikle de tomtene som finnes på Vassøy, men hvordan det skal skje er det for tidlig å si noe om. Vi ser at for å utvikle tomtene kan det være behov for en transportløsning, men dette skal vi behandle grundig i bystyregruppen, forteller Bjelland.

Mer fra Dagsavisen