Nyheter

– 30 prosent av drosjelønna er borte

«Stopp piratisering av taxinæringen» er en av parolene i 1. mai-toget. For første gang er taxinæringen en kampsak. Så alvorlige er situasjonen for taxisjåførene, mener bransjen.

– Aktører som Haxi, Uber og andre som kjører piratvirksomhet er med og ødelegger grunnlaget for normal drosjedrift, sier Inge Vidar Lone, leder i Rogaland Transportarbeiderforening, og medlem av 1. mai-komiteen.

Taxinæringen taper penger.

– Inntekten til en drosjesjåfør har falt med 30 prosent de siste årene. Det gjelder dem som har kjøreavtale med kommunene. For selskapene som ikke har det, er tapet enda større, sier Lone til RA.

Olje og pirater

Styreleder i Stavanger Taxi, Leif Harald Rye, bekrefter det samme.

– 30 prosent eller mer i lønnstap, sier Rye til RA.

Nedgangen i oljeindustrien har mye av skylden, men Rye mener piratbiler stadig blir et mer alvorlig problem.

– Før var det en og annen student som ville tjene noen ekstra hundrelapper i helgene. Nå er det organisert med nettsider og telefonnumre. Piratbilene tar mye av kundegrunnlaget på kveldene og i helgene.

Lønnsreduksjonen på 30 prosent er en kombinasjon av økt piratkjøring og oljenedgang, sier Rye.

Nå jobber både Rye og Lone med å få flest mulig taxisjåfører til å stille opp i 1. mai-toget.

Drosjebil og uniform i toget

– Jeg har aldri gått i 1. mai-tog før, men nå prøver jeg å få med så mange jeg kan. Dette er hjertesaken min, sier Rye.

– En drosjebil skal med i toget. I tillegg vil vi at taxisjåfører skal uniformere seg, sier Lone og advarer:

– Hvem skal kjøre på nattetid i ukedagene? Hvem skal kjøre grytidlig til flyplassen? Hvem skal ha biler tilrettelagt for funksjonshemmede? Den regulerte drosjenæringen har et samfunnsoppdrag, mens disse andre aktørene bare kjører når det passer dem. Ikke betaler de skatt og forsikringer. Taxitilbudet kan bli svært svekket, sier Lone.

– Må ha like regler

Nestleder i 1. mai-komiteen, Nina Galta, liker at taxinæringen får en egen parole.

– Piratene gjør ikke noe for fellesskapet. Slik Uber opererer i Oslo er ulovlig. Uber har sagt at de vil inn på markedet i Stavanger. Det må konkurreres på likt grunnlag, sier Nina Galta.

Mer fra Dagsavisen