Kultur

Her er reisetrendene for 2018

Turisttrengsel, klimaendringer og behov for alenetid vil påvirke reisemønsteert i året som kommer. Følger vi fortsatt strømmen – eller vil vi reise mer utenfor de tradisjonelle turistmålene?

Bilde 1 av 8

1. Overturisme

Er utvilsomt den store reisetrenden det snakkes mest om akkurat nå. Reiseboomen bare fortsetter, og turismen øker stødig, år for år. Og det asiatiske markedet øker mest. Problemet er bare at alle vil til de samme stedene, som begynner å bli fullstendig overfylte. Dette preger mange reisemål i spesielt Spania, Kroatia, Italia og Hellas i høysesongen. En rekke byer, som Venezia, Barcelona, Amsterdam, Firenze, Reykjavik og Dubrovnik har alle innført tiltak som skal fordele turismen bedre. Men også mange andre og mindre steder, også i Norge, som Flåm, Geiranger, Bergen, Lofoten og Stavanger, kjenner på problematikken.

2. Antiturisme

Som følge av for mange turister, har lokalbefolkningen mange av de ovennevnte stedene også fått nok. Når turismen påvirker lokalbefolkningens hverdagsliv og goder på en negativ måte, kommer reaksjonene. Derfor har det begynt å vokse fram en bølge av antiturisme på mange av de mest populære turistmålene rundt i verden. Det kommer vi til å få kjenne mer på i 2018.

3. Utenfor allfarvei

Turistene selv blir også lei av å ferdes på steder med altfor mye trengsel og for mange turister. Derfor søker stadig flere seg til steder der de kan unngå masseturismen. Dette backes også av de lokale og nasjonale turistbyråene, som nå har sluttet å markedsføre turistmagnetene, og heller fokuserer på mer ukjente opplevelser. Så hvorfor ikke prøve Rotterdam i stedet for Amsterdam neste gang? Eller Bologna i stedet for Firenze? Det er også en trend at turistene søker seg enda lenger unna masseturismen, til luksushoteller og opplevelser i ødemarken. Stillhet og digitale pauser blir stadig viktigere for kresne reisende.

4. Mer bevisste reisende

Vi kan ikke lenger spise rekordkveita, om vi får den på kroken. Den er full av miljøgifter. Og blåskjellene og vannet vårt er fullt av plast. Flommer, styrtregn, grønne vintre, skogbranner og hav fullt av mikroplastbiter som kan medføre hjerneskade på organisk liv, er blitt en vekker for mange. Dette vil påvirke reisende i 2018. Nå må vi ta med egne drikkeflasker for vannpåfyll, og droppe engangsflasker og engangsbestikk. Og huske å ta med gjenbrukbare bærenett, stedenfor plastposer, som nå er blitt forbudt i en rekke land. Flere ser også aktivt etter miljøvennlige og bærekraftige opplevelser og overnattingssteder, og vegetarrestauranter popper opp overalt. Det gjør også stadig mer vondt å ta en flyreise. Men vi er enda ikke klare for å gi slipp på den.

5. Elektrisk transport

Utslippene må ned – og en av de største klimaverstingene er transport. Men i framtida kan faktisk flyturer bli en av Norges mest miljøvennlige transportformer. Det første, bitte lille el-flyet lander på en avinor-flyplass i vår – og i aller beste fall kan mesteparten, eller i alle fall en stor andel, av norsk lufttransport være helelektrisk innen 2030. Ferje- og båttransport i Kyst-Norge er også i ferd med å hybridifiseres og elektrifiseres i rekordfart, og nå bygger også mange cruiseselskaper skip med et helt annet miljøavtrykk. De første teslaturistene er allerede ute på tur i Norge. Og elsykler har revolusjonert både hverdagstransport og sightseeingturer i by- og naturterreng verden rundt. Velg det elektriske alternativet neste gang du skal ut på tur – og forsterk den gode trenden!

6. Full fres på stien

Sterk & sunn-bølgen fortsetter med uforminsket styrke. Vi vil gå enda mer på tur – både på kjente og ukjente stier. Der vil også tempoet skrus flere hakk opp. Stisykling øker bare i popularitet – og stadig flere driver med trailrunning, eller stiløping. I Europa er også turgåing på tilrettelagte og oppkjørte stier i høyfjellsterreng blitt en stor trend, slik at du kan gå tur eller løpe i snøen på fjellet eller i skogen – uten å måtte ha ski på beina. Det vil nok også begynne å komme til Norge.

7. Norske matopplevelser

2018 er definitivt året for å gape over Norge. Ikke bare har vi flust med verdensmesterkokker som disker opp i sentrale og veldig perifere strøk, noe av verdens aller beste sjømat – vi har jammen også en rekke oster i verdensklasse. Hele 14 norske oster kom på medaljeplass under VM i ost i London i høst. Og verdensmesteren Kraftkar er fortsatt nesten umulig å oppdrive. Med Himkok trygt plassert på listen av verdens 50 beste barer og byens torg proppfulle av god gatemat, er det bare å nyte i vei.

8. Jakten på snøen

Grønne vintre i lavlandet og kystnære strøk får nordmenn til å valfarte opp i høyfjellet på jakt etter snø og hvite vidder. For vi skal ut på ski! Langrennsbølgen bare vokser, og snøsikre langrennsmekkaer som Sjusjøen er blant de heiteste stedene du kan befinne deg en februarhelg. Og i alpinanleggene vokser snøkanondekningen massivt år for år, og sørger for gode forhold og rekordomsetning, selv om det hvite pudderet uteblir. Også utlendinger som ser på snø og hvite landskap som noe utrolig eksotisk i seg selv. Mens de jakter de på nordlyset.

9. Transformative opplevelser

Vi begynner å ha sett og gjort så mye nå, at vi ha noe mer enn bare den klassiske sightseeingturen. Derfor søker vi i større grad reiser som gir oss noe mer enn pene instagramposter, nemlig det som kalles transformative opplevelser – altså som virkelig gjør noe med oss. Kanskje til og med kan forandrer livene våre. Det kan være reiser som krever at du når et mål, enten det er å bestige Kilimanjaro eller lære deg spansk. Eller rett og slett utfordrer komfortsonen din, som å prøve paragliding eller reise i et veldig ukjent land. Eller besøke det stedet du alltid har drømt om, innerst inne.

10. Alenereising

Det å reise alene er ikke lenger noe merkelig og annerledes. Ifølge internasjonale trendanalytikere og reiseselskaper, reiser stadig flere, både kvinner og menn, ut på egen hånd. Noen med ryggsekk på ryggen – andre som deltakere på en organisert tur. I en hektisk hverdag der det er mange kabaler som skal gå opp, er det også stadig flere som setter pris på en egentid-tur, som ofte har et formål. Mange deltar på et kurs, trenings- eller meditasjonscamp, vandrer en pilegrimsrute eller følger i fotsporene til en kjent forfatter. Eller de dyrker sine særinteresser, som sykling, kiting eller maling. Smarttelefoner og sosiale medier har også gjort det enklere å holde kontakt med andre og føle trygghet, selv om man er alene ute på tur.

Mer fra Dagsavisen